STATUT

 

STATUT 

PUBLICZNEJ  SZKOŁY  PODSTAWOWEJ

Z  ODDZIAŁEM  PRZEDSZKOLNYM

W  OSTROWIE  KRÓLEWSKIM

 

ROZDZIAŁ  I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1.

 

1.      Publiczna Szkoła Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie Królewskim, zwana dalej Szkołą, jest prowadzona i nadzorowana na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku oraz statutu Stowarzyszenia Rozwoju Wsi w Ostrowie Królewskim.

2.      Siedzibą Szkoły jest Ostrów Królewski 48.

3.      Organem prowadzącym Szkołę jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ostrów Królewski.

4.      Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły jest Kuratorium Oświaty Krakowie.

5.      Statut Szkoły jest podstawowym aktem prawnym regulującym pracę Szkoły. Tworzone na jego podstawie regulaminy, nie mogą być z nim sprzeczne ani nie mogą wykraczać poza kwestie regulowane w Statucie.

6.      Szkoła używa pieczęci urzędowych:

a) Podłużna o brzmieniu: Publiczna Szkoła Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym w 

    Ostrowie Królewskim,

b) Okrągła z godłem państwowym w środku i opisem na obrzeżu: Publiczna Szkoła 

    Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie Królewskim.

7.      Stowarzyszenie decyduje o istnieniu Szkoły oraz materialnych podstawach jej funkcjonowania.

8.      Stowarzyszenie zatwierdza arkusz organizacji szkoły i oddziału przedszkolnego na dany rok szkolny.

9.      Stowarzyszenie zatrudnia dyrektora Szkoły.

10.   W Szkole może działać oddział przedszkolny.

11.   Nauka w szkole trwa 3 lata.

12.   W klasach I-III prowadzi się zajęcia zintegrowane.

13.   Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz ferii i przerw świątecznych określa Minister edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego.

14.   Zasady i tryb postępowania w sprawie realizacji obowiązku szkolnego określają odrębne przepisy.

15.   W szkole nie mogą działać partie lub organizacje polityczne.

16.   Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych oraz sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.

17.   Nauka w szkole jest bezpłatna.

18.   Szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe.

19.   Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej oraz zasady prowadzenia i przechowywania właściwej dokumentacji określają odrębne przepisy.

20.   Obsługę finansową szkoły prowadzi organ prowadzący szkołę.

21.   Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Każdy okres kończy się klasyfikacją stanowiącą podsumowanie wyników pracy ucznia. Pierwszy okres trwa do rozpoczęcia się ferii zimowych.

22.   Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwo promocyjne do kolejnej klasy.

 

 

ROZDZIAŁ  II

 

CELE  SZKOŁY  I  JEJ  FUNKCJONOWANIE

 

§ 2.

    Cele i zadania szkoły:

1.   Szkoła zapewnia uczniom możliwość indywidualnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego.

2.   Umożliwia uczniom zindywidualizowaną naukę w klasach, klasach łączonych lub zespołach, zapewniając wysoki poziom nauczania.

3.   Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

4.   Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

5.   Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone odrębnymi  przepisami.

6.   Szkoła realizuje:

a.      Programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego,

b.      Ramowe plany nauczania zgodnie z aktualnym rozporządzeniem MEN.

7.   Szkoła realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty zasady oceniania rocznego, klasyfikowania i promowania uczniów. System oceniania śródrocznego może być przedmiotem rozwiązań autorskich.

8.   Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z zajęć opiekuńczo-wychowawczych.

 

§ 3.

 

1.     Funkcjonowanie Szkoły oparte jest na aktywnym uczestnictwie w nim uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników, którzy tworzą społeczność szkolną.

2.     Członkowie społeczności szkolnej uczestniczą w życiu Szkoły bezpośrednio oraz poprzez udział swoich przedstawicieli w Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządzie Uczniów i władzach Stowarzyszenia.

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ  III

 

CZŁONKOWIE SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:

UCZNIOWIE, RODZICE,  NAUCZYCIELE

 

§ 4.

 

1.    Uczniowie mają prawo do:

a.      Poszanowania własnej godności ze strony pozostałych członków społeczności szkolnej, bez względu na osiągane wyniki w nauce,

b.      Wszelkiej możliwej pomocy ze strony Szkoły w sprawach nauki, wychowania, opieki i pomocy społecznej.

2.    Uczniowie mają obowiązek:

a.      Efektywnie wykorzystywać czas przeznaczony na naukę i systematycznie przygotowywać się do zajęć.

b.      Punktualnie przychodzić na wszystkie zajęcia.

c.       Przestrzegania norm i przepisów ustalonych dla społeczności szkolnej oraz zastosowania się do poleceń i wskazań pracowników szkoły, w szczególności dotyczących nauki i wychowania.

d.      Usprawiedliwiać nieobecność w formie pisemnej lub ustnej od rodzica/prawnego opiekuna w terminie 2 tygodni od dnia obecności w szkole.

e.      Dbania o schludny wygląd, a podczas okolicznych świąt szkolnych, noszenia stroju galowego.

f.       Przestrzegania warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych jak: osobisty komputer, aparat fotograficzny, kamera, itp., tzn.

Ø Zabrania się używania w.w. urządzeń na terenie Szkoły, chyba że uczeń otrzyma zezwolenie od dyrektora lub wychowawcy.

g.      Kulturalnego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów.

3.     Szczegółowe uprawnienia i obowiązki ucznia określa Regulamin Ucznia zaopiniowany przez uczniów               a zatwierdzony przez Dyrektora.

4.     Rekrutacje uczniów i dzieci do szkoły oraz do oddziału przedszkolnego odbywają się zgodnie ze stosowanymi przepisami w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół i przedszkoli publicznych:

a.      Z urzędu - dzieci 3,4,5-letnie do oddziału przedszkolnego w terminie

od 1 do 20 kwietnia b.r. – zamieszkałe na terenie wsi Ostrów Królewski,

b.      Z urzędu – uczniowie klas I-III - mieszkający na terenie wsi Ostrów Królewski,

c.       Na prośbę rodziców/prawnych opiekunów – dzieci zamieszkałe poza terenem wsi Ostrów Królewski, jeśli w odpowiedniej klasie-oddziale są wolne miejsca.

5.     Do szkoły uczęszczają uczniowie, którym nie odroczono obowiązku szkolnego, a także dzieci                            w stosunku, do których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do Szkoły

     (na podst. opinii/orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i zgody rodzica).

6.     Dla uczniów wyjeżdżających na wycieczki szkolne, szkoła zobowiązana jest zapewnić opiekę zgodną z przepisami bhp.

7.     Szkoła, w razie rażących przypadków braku opieki rodzicielskiej lub obniżenia poziomu warunków materialnych uczniów , zobowiązana jest do powiadomienia o tym fakcie GOPS lub inne instytucje zgodne z ich działalnością.

8.     Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.

9.     Przedstawiciele rodziców mogą występować do dyrektora z umotywowanymi wnioskami dotyczącymi zmiany lub utrzymania wychowawcy danej klasy/oddziału. Wnioski powinny być rozpatrzone w ciągu pierwszego miesiąca danego roku szkolnego. Podany termin nie dotyczy wniosków o charakterze dyscyplinarnym. 

 

§ 5.

 

1.    Do obowiązków rodziców dziecka należy:

a.      Przestrzeganie niniejszego Statutu.

b.      Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce szkolne.

c.       Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.

d.      Wspieranie Szkoły pracą społeczną na jej rzecz.

e.      Usprawiedliwianie godzin nieobecności dzieci w szkole.

 

2.    Rodzice mają prawo do:

a.      Zapoznania się z Programem Wychowwcz0-Profilaktycznym oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy Szkoły.

b.      Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.

c.       Uzyskiwania porad od swojego nauczyciela w celu rozpoznania przyczyn trudności oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.

d.      Wyrażania opinii na temat pracy Szkoły organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną.

3.     W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań, nauczyciel współdziała z rodzicami.

 

§ 6.

 

1.     Zadania nauczycieli:

a.      Rzetelne realizowanie podstawowych funkcji Szkoły: dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.

b.      Dążenie do pełnego rozwoju osobowości dziecka i własnej.

c.       Kształcenie i wychowanie dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w duchu humanitaryzmu, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do pracy.

d.      Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów.

e.      Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w klasie I szkoły podstawowej.

f.       Ukształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między narodami.

g.      Przestrzeganie ogólnych i wewnętrznych zasad bhp. 

h.      Wybór programu wychowania przedszkolnego , programu nauczania oraz podręczników spośród dopuszczonych do użytku szkolnego. Następnie nauczyciel przedstawia program na radzie pedagogicznej, a dyrektor za uzyskaniem opinii tejże dopuszcza go do użytku. 

 

2.     Nauczyciel odpowiada za:

a.      Życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas całego pobytu w szkole oraz podczas zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły.

b.      Wyjazdy planowane są w ciągu roku szkolnego, po uzgodnieniu terminów i innych warunków z rodzicami. Podstawowe koszty wyjazdu dzieci i nauczycieli ponoszą rodzice.

c.      Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań zgodnie z przestrzeganiem zasady indywidualności.

d.      Prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie zgodnie z wymaganiami określonymi w programie wychowania i nauczania.

e.      Stosowania twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania.

f.       Współpracę ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.

g.      Planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

h.      Warsztat pracy, gromadzenie pomocy naukowych oraz estetykę pomieszczeń.

i.       Współpracę z rodzicami.

j.       Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania.

k.      Realizację zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących.

l.       Czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej.

m.    Realizację innych zadań zleconych przez Dyrektora Szkoły a wynikających z bieżącej działalności placówki. 

 

§ 7 

 

1.     Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

a.     Poznania i ustalenia potrzeb rozwoju ich dzieci oraz środowiska rodzinnego.

b.     Ustalenia form pracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci – praca wychowawcza, praca z dzieckiem zdolnym, kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

c.     Włączenia rodziców w pracę Szkoły.

2.     Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb

     rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

 

§ 8

 

Wynikające z Ustawy Oświatowej zadania Szkoła realizuje poprzez:

 

1.      Umożliwienie uczniom pobierania w Szkole nauki religii katolickiej zgodnie z instrukcją Rozporządzenia MEN z dn. 14 kwietnia 1992 roku. Uczniowie innych wyznań lub niewierzący, w czasie trwania lekcji mają zapewnioną opiekę.

2.      Udziela uczniom pomocy pedagogicznej, psychologicznej poprzez organizowanie zespołów wyrównawczych dla uczniów z zaburzeniami i defektami rozwojowymi, kierowanie ich na badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub Poradni Zdrowia Psychicznego, konsultacje z pedagogiem. Na w.w. badania kieruje się ucznia na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub nauczyciela za zgodą rodziców/prawnych opiekunów.

3.      Uczniowie szczególnie uzdolnieni bądź niepełnosprawni mogą realizować indywidualne programy nauczania lub indywidualny tok nauki.

4.      Istnieje możliwość obniżenia wymagań programowych w stosunku do uczniów słabszych zgodnie z zaleceniami poradni Psychologiczno-Psychologicznej.

5.      Na terenie Szkoły lub poza nią, organizowane są spotkania z pielęgniarką, policjantem, strażakiem lub inną osobą.

 

§ 9 

 

1.  Cele i zadania zespołów wychowawczych obejmują:

a.     Organizację współpracy nauczycieli dla realizowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego  Szkoły.

b.     Wspólne opracowanie ramowego planu pracy z uwzględnieniem bieżących potrzeb Szkoły.

c.     Wzajemną wymianę doświadczeń i pomoc w rozwiązaniu trudności wychowawczych.

3.     Wychowawca będąc świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego i jednocześnie opiekunem dziecka, pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym Szkoły, tworząc warunki wspomagające rozwój, uczenie się i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról w życiu dorosłym.

4.     Wychowawca jest animatorem życia zbiorowego oraz mediatorem i negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii  spornych wewnątrzzespołowych oraz między uczniami a dorosłymi.

5.     Wychowawca w celu realizacji zadań:

a.      Otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków:

Ø Poznaje ich możliwości psychofizyczne, przynależność do grupy dyspanseryjnej, wady rozwojowe oraz zainteresowania, stara się poznać środowisko rodzinne i sytuację materialną uczniów,

b.       Planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

Ø różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki oraz integrujące klasę (wycieczki, Mikołajki, andrzejki, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, zabawy okolicznościowe).

c.      Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka – dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami.

d.      Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:

a)     Poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci (wywiady środowiskowe),

b)     Współdziała z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swej pracy,

c)     Włączenie ich w sprawy życia klasy i Szkoły (dekoracje klas, dbałość o wygląd, estetykę i bieżące potrzeby klasy i Szkoły).

d)     Wspólne organizowanie imprez klasowych, wycieczek i akcji.

e.      Odpowiednio współpracuje z pedagogiem i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną  pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych. Pomoc ta obejmuje:

Ø Doradztwo metodyczne i pedagogiczne,

Ø Koleżeńską pomoc Dyrekcji lub członka Rady Pedagogicznej w rozwiązywaniu trudności wychowawczych,

Ø Konsultacje z pedagogiem, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Kuratorem Sądowym, Policją itp.

f.       Organizuje zebrania wywiadowcze z Rodzicami minimum 3 razy w ciągu roku szkolnego lub w razie potrzeby (wycieczki, uroczystości klasowe, itp.) oraz  konsultacje indywidualne wg harmonogramu

 

ROZDZIAŁ  IV

 

ORGANY  SZKOŁY

§ 10.

 

Organami Szkoły są :

-  Dyrektor Szkoły

-  Rada Pedagogiczna

-  Rada Rodziców

 

Zadania i kompetencje Dyrektora.

 

1. Dyrektor szkoły jest powołany zgodnie z obowiązującymi przepisami zobowiązany do:

a.     kierowania bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Szkoły oraz reprezentowania placówki na zewnątrz,

b.     do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

c.     Dyrektor dopuszcza do użytku zestaw programów wychowania przedszkolnego, szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników do kształcenia zajęć edukacyjnych, który obowiązuje przez trzy lata szkolne.

d.     sprawowania opieki nad dziećmi oraz stwarzania warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne,

e.     realizowania uchwał Rady Pedagogicznej podjętej w ramach jej kompetencji,

f.      wstrzymania wykonania uchwały niezgodnej z przepisami prawa,

g.     wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania przedszkolnego poza szkołą.

 

2. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

a.     zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz pracowników Szkoły, po otrzymaniu kompetencji od organu prowadzącego,

b.     przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom,

c.     występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły.

 

3. Dyrektor Szkoły w realizacji zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi Ostrów Królewski i organem nadzoru pedagogicznego.

 

4. Ponadto Dyrektor:

a.      opracowuje pan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców do 15 września nowego roku szkolnego.

b.      inspiruje i wspomaga nauczycieli w wypełnianiu zadań w zakresie jakości pracy Szkoły oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego.

c.       Dyrektor Szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie Szkoły.

d.      Dyrektor może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki na zasadach określonych w Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty.

e.      Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady Rodziców i rady Pedagogicznej, może ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze do 8 dni na rok szkolny.

 

§ 11.

 

Organizacja i kompetencje Rady Pedagogicznej.

 

1.      Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

2.      W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.

3.      W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział – z głosem doradczym – osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.

4.      Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.

5.      Przewodniczący rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:

a.      Realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,

b.      Tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania członków Rady,

c.       Dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności nauczycieli,

d.      Zapoznania nauczycieli z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

 

6.     Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

a.     Zatwierdzanie planów pracy Szkoły.

b.     Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów:

a)postanowienie o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy

               programowo wyższej w ciągu roku szkolnego.

c.     Podejmowanie uchwał, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, odpowiednich zestawów programu wychowania przedszkolnego, szkolnego zestawu programów nauczania oraz szkolnego zestawu podręczników.

d.     Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu tych projektów przez Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną.

e.     Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.

f.      Ustalanie regulaminu swojej działalności.

g.     Przygotowanie projektu zmian Statutu i zatwierdzenie go.

 

7.     Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a)    Opiniowanie dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania.

b)    Opiniowanie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły.

c)     Wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.

d)    Zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.

e)     Opinia w sprawie wzoru jednolitego stroju.

f)     Ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć w szkołach realizujących zajęcia przez pięć dni w tygodniu.

g)    Zezwolenie na indywidualny program nauki.

h)    Zezwolenie na indywidualny tok nauki.

i)      Wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.

j)     Wnioskowanie o określenie ramowego rozkładu dnia w przedszkolu.

k)    Organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

l)      Wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom nagród i wyróżnień.

m)   Propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

n)     Możliwość wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.

o)    Wybór do realizacji programów nauczania.

8.      Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

9.      Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.

§ 12.

 

Obowiązki i prawa Rady Rodziców.

 

1.  Rada Rodziców jest organem doradczym i opiniującym dla innych organów Szkoły.

2.  W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.

Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

Ø Wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,

Ø Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.

3.  Do praw i obowiązków Rady Rodziców należy w szczególności: opiniowanie programu wychowawczego, programu opiekuńczego, programu profilaktycznego, szkolnego zestawu programów, wewnątrzszklonego systemu oceniania.

4.  Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

Do kompetencji rady rodziców należy:

Ø Uchwalanie, w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły.

Ø Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły.

Ø Organizowanie prac na rzecz Szkoły.

Ø W celu wspierania działalności Szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady Rodziców.

Ø Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok.

 

 

ROZDZIAŁ  V

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

§ 13.

 

1.     Dyrektor prowadzi obsługę kadrową Szkoły.

2.     Sprawne funkcjonowanie Szkoły zapewnia sprzątaczka.

3.     Dyrektor ustala zakres zadań sprzątaczki.

4.     Dyrektor prowadzi Księgę Obiektu Szkoły.

5.     Wszyscy pracownicy Szkoły zapewniają bezpieczny pobyt uczniów w Szkole – w zakresie odpowiadającym ich kompetencjom.

6.     Wszyscy pracownicy Szkoły przestrzegają higieny i przepisów  bhp.

 

ROZDZIAŁ  VI

 

NAGRODY I KARY

§ 14.

I.         Nagrody. 

1.      Uczniowie wyróżniający się w nauce i pracy społecznej oraz wzorowo się zachowujący nagradzani są:

a)    Pochwałą wychowawcy z wpisem do dziennika lekcyjnego,

b)    Pochwałą Dyrektora Szkoły, udzieloną na uroczystym apelu wobec zgromadzonych uczniów i nauczycieli z wpisem do dziennika lekcyjnego,

c)     List pochwalny do Rodziców.

2.      Uczniowie wyróżniający się w nauce i pracy społecznej oraz biorącym udział w konkursach, przyznawane będą nagrody fundowane przez Radę Rodziców i Organ Prowadzący.

II     Kary.

1.     Uczeń, nie stosujący się do zaleceń nauczycieli lub nie przestrzegający statutowych postanowień dotyczących obowiązków ucznia może zostać ukarany:

a)    Naganą wychowawcy klasy z wpisem do dziennika,

b)    Nagana udzieloną przez Dyrektora wobec zgromadzonych na apelu uczniów i nauczycieli z wpisem do dziennika i pisemnym powiadomieniu Rodzica,

2.     Po wyczerpaniu statutowych kar Dyrektor Szkoły występuje z wnioskiem do Kuratora Oświaty o karne przeniesienie i wskazanie innej szkoły, do której uczeń powinien realizować obowiązek szkolny.

 

 

 

ROZDZIAŁ  VII

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

§ 15.

 

1.   Ocenianiu podlegają :

Ø  Osiągnięcia edukacyjne ucznia,

Ø  Zachowanie ucznia.

2.     Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

3.     Nauczyciel ma obowiązek przeglądu zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.

     Ocenia je uwzględniając:

v  Kaligrafię

v  Estetykę

v  Poprawność zapisów pod względem ortograficzno-gramatycznym

v  Wykonywanie prac domowych.

4.     Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

 

§ 16.

 

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

 

2.   Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1)     Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,

2)     Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

3)     Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

4)     Dostarczenie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach                     w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

5)     Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

3.   Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

Ø  Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (okresowych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

Ø  Ustalenie kryteriów oceniania zachowania,

Ø  Ocenianie bieżące według skali i w formach przyjętych w naszej szkole,

Ø  Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,

Ø  Ustalanie rocznych(okresowych)ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w § 25  i § 26,

Ø  Ustalenie warunków i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa załącznik nr 1 do Statutu.

 

 

§ 17.

 

1. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców(prawnych opiekunów) o:

Ø Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i okresowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

Ø Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

Ø Sposobach informowania rodziców(opiekunów) o postępach i trudnościach ucznia w nauce, czyli określa dni i godziny, w których pełni dyżury w tych celach.

 

 

§ 18.

 

1.     Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców(prawnych opiekunów).

2.     Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia    

        ustalona ocenę.

3.     Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione 

        prace kontrolne oraz inna dokumentacja ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego

        rodzicom (prawnym opiekunom).

 

§ 19.

 

1.     Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

2.      Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

3.      W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

 

§ 20.

 

Przy ustalaniu oceny z zajęć ruchowych, muzycznych i plastycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

 

§ 21.

 

      1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć 

          edukacyjnych ucznia z  poszczególnych edukacji.

2.     Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i  zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3.     W Publicznej Szkole Podstawowej z oddziałem  Przedszkolnym w Ostrowie  Królewskim przyjęto podział na dwa okresy: I do ferii zimowych, II do końca roku szkolnego.

4.     Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.

5.     Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i  rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6.      Przed rocznym (okresowym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (okresowych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na miesiąc przed klasyfikacją okresową (końcoworoczną)ustną informację o dziecku, w przypadku braków w opanowaniu wiedzy i umiejętności lub deficytów rozwojowych.

7.      W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.

8.      Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

9.      Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

§ 22.

 

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;

3) dbałość o honor i tradycje szkoły;

4) dbałość o piękno mowy ojczystej;

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;

7) okazywanie szacunku innym osobom.

 W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.  Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.

 Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

             1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

              2) promocję do klasy programowo wyższej.

5.    Wychowawca zasięga opinii nauczycieli, uczniów oraz ocenianego ucznia przy ustalaniu        

       oceny zachowania.

§ 23.

Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (okresowej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (okresie programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

§ 24.

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (okresowej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

    1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;

    2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

 5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest według odrębnych przepisów.

 6 . W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".

§ 25.

1.Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem § 26.

2.Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 26.

§ 26.

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3.     W przypadku stwierdzenia, że roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję i przeprowadza sprawdzian klasyfikacyjny według odrębnych przepisów.

10.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

 

§ 27.

1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.

4.     W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 28.

Uczeń kończy I etap kształcenia w naszej szkole.

 

 

 

ROZDZIAŁ  VIII

 

 

LIKWIDACJA  SZKOŁY

 

§ 29.

Decyzję likwidacji szkoły podejmuje Stowarzyszenie na zgodny wniosek Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej.

 

ROZDZIAŁ  IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 30.

 

1.     Szkoła prowadzi i  przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.     Zasady gospodarki finansowej i materialnej szkoły określają odrębne przepisy.

3.     Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

4.     Tablice i stemple Szkoły zawierają jej nazwę.

5.     Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 31.

 

1. Zmiana Statutu może być dokonana w trybie właściwym do jego uchwalenia.

 

§ 32.

 

1. Załącznikami do Statutu są:

1)     Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego

2)     Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz