poniedziałek, 12 września 2016

Szkolny Program Profilaktyki 2016/2017

„W wychowywaniu chodzi o to, ażeby
człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem –
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko miał – aby
więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał
bardziej i pełniej być człowiekiem, to znaczy,
ażeby również umiał bardziej być nie tylko z
drugim, ale i dla drugich.”    
            Jan Paweł II,
Szkolny program profilaktyki
 Publicznej Szkoły Podstawowej z oddziałem Przedszkolnym
w Ostrowie Królewskim


ROK SZKOLNY 2016/2017
Wstęp            
        Wiodącym celem  programu jest rozwijanie w uczniach umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, oraz eliminowanie wśród nich zachowań agresywnych i kształtowanie postaw asertywnych. Opracowany program profilaktyczny ma na celu zapobieganie  i eliminowanie agresji, zwłaszcza agresji słownej, dostarczanie informacji o sposobach radzenia sobie ze stresem, wskazywanie właściwych, asertywnych zachowań,  kształtowanie poprawnych relacji między uczniami, a także przekazanie wiedzy o sposobach dbania o zdrowie. Ważnym aspektem jest kształtowanie u uczniów poczucia bezpieczeństwa, eliminowanie wszelkiego typu zagrożeń na terenie szkoły.
 Program profilaktyki obejmuje klasy I-III oraz oddział przedszkolny.
    Program profilaktyki stanowi dopełnienie Programu Wychowawczego Szkoły i jest z nim spójny.
Cele główne:
-systematyczne działania kształtujące właściwe postawy i zachowania uczniów,
-zapewnienie  uczniom poczucia bezpieczeństwa,
-wskazywanie zasad i wzorców właściwego zachowania,
-kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych,
-kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
-ukazywanie niepowodzenia nie jako źródła stresu, ale jako doświadczenia na drodze rozwiązywania problemów i pokonywania trudności ,
-kształtowanie więzi grupowej,
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się, komunikowania, wyrażania i nazywania własnych uczuć, myśli, przekonań,
-promowanie zdrowego stylu życia, dbałość o higienę oraz  ukazywanie sposobów dbania o własne zdrowie.


Cele programu będą realizowane poprzez:
·         Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, edukacyjne i integracyjne w klasach prowadzone przez nauczycieli i wychowawców
·         Zajęcia pozalekcyjne,
·         Udział uczniów w konkursach, apelach  oraz integrujących imprezach pozalekcyjnych
·         Spotkania uczniów z przedstawicielami Policji, straży pożarnej, pielęgniarką środowiskową,
·         Indywidualne udzielanie wsparcia uczniom przez wychowawców i pedagoga,
·         Wspomaganie rodziców w ich działaniach wychowawczych, szczególnie dla rodziców z rodzin dysfunkcyjnych oraz mających trudności z ustalaniem i egzekwowaniem od dzieci zasad,

Termin realizacji: cały rok szkolny

Za realizację działań profilaktycznych odpowiedzialni będą;
-dyrektor szkoły,
-wychowawcy,
- nauczyciele,
- koordynator do spraw bezpieczeństwa,

Osoby, z którymi szkoła współpracuje to: rodzice, pielęgniarka środowiskowa, policjanci, pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pracownicy Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, strażacy.

Przewidywane efekty:  
1.Poznanie samego siebie w świetle pozytywnego myślenia i samoakceptacji.
2.Poczucie bezpieczeństwa u uczniów.
3.Pozytywna  samoocena oraz nabycie umiejętności autoprezentacji.
4. Przestrzeganie zasad pracy w zespole podczas wykonywania zadań .
5. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania.
6. Stosowanie werbalnych i niewerbalnych technik komunikowania się podczas rozmów i dyskusji.
7. Asertywne zachowanie się uczniów w różnych sytuacjach
8. Aktywny udział we wszelkich działaniach promujących zdrowy tryb życia.

Sfera

CELE

ZADANIA

SPOSOBY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

TERMIN
Psychiczna































































































 

Fizyczna
Bezpieczeństwo w codziennym życiu

- Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania w szkole, w klasach, na terenie szatni, na drodze i przed szkołą.

- Bezpieczeństwo na drodze.

- Uczeń uczestnikiem ruchu drogowego.


1.Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.
Rozmowy z uczniami, pogadanki, tworzenie regulaminów klasowych.
Zapoznanie z rodzajami znaków drogowych i ich znaczeniem dla bezpieczeństwa
Wychowawcy
Koordynator ds. bezpieczeństwa
Wrzesień
2.Zapoznanie uczniów z regulaminem pracowni komputerowej.
Zorganizować konkurs plastyczny „Regulamin pracowni komputerowej”
Nauczyciel zajęć komputerowych
Wrzesień
3. Systematyczne wypełnianie dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw międzylekcyjnych.
Aktywne pełnienie dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw (wg harmonogramu).
Wszyscy nauczyciele
Cały rok
4.Rozmowy wychowawców z rodzicami na temat ,,Droga dziecka z domu do i ze szkoły’’.
Pogadanki, rozmowy,
wychowawcy
Wrzesień
5.Zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy i postępowania w razie wypadku.
Pogadanka, pokaz

Wprowadzić program „Uczymy się ratować”
Koordynator ds. bezpieczeństwa
J. Kukla
Październik

Wrzesień
6. Zapoznanie uczniów procedurą ewakuacji.
Pogadanka, pokaz
Koordynator ds. bezpieczeństwa J. Kukla
Wrzesień/ Maj
7.Zagrożenia w sieci- profilaktyka, reagowanie.
Pogadanka
Nauczyciel zajęć komputerowych.
Grudzień
Zapobieganie przejawom agresji, zwłaszcza agresji słownej .
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania
i wyrażania emocji, uczuć;
-uczenie rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć;
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości, wartości oraz pozytywnej samooceny;
-rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów, budowania udanych relacji
z innymi ludźmi;
-.nabywanie umiejętności opierania się naciskom otoczenia;
-.nabywanie umiejętności rozstrzygania problemów
i rozwiązywania konfliktów;
-wdrażanie
do wyrażania
i uzasadniania swych sądów,
do podejmowania samodzielnych decyzji;
-kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem;
1.Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka.
Przypominanie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
Wszyscy pracownicy
Cały rok
2. Rozmowy wychowawców na temat kulturalnego zachowania i zagrożeń
Pogadanki z uczniami, odwoływanie się do przykładów z życia i literatury,
Wychowawcy
Cały rok
3. Zajęcia na temat zasad dobrego zachowania. 
Pogadanki, scenki dramowe
Nauczyciele
Wg scenariusza
4.Zwracanie uwagi na każde niewłaściwe zachowanie dziecka
i poinformowanie o tym rodziców.
Indywidualne rozmowy nauczycieli
I wychowawców z rodzicami,
Ustne i pisemne przekazywanie informacji
Wychowawcy
Cały rok
5.Przypominanie rodzicom o wpajaniu norm społecznych, norm kulturalnego zachowania
Rozmowy, spotkania
z rodzicami
Wychowawcy
Listopad /Styczeń/ Maj
6.Uczenie asertywności, otwartego komunikowania się uczniów
Ćwiczenia praktyczne na
zajęciach zintegrowanych
(scenki dramowe)
Nauczyciele
Cały rok
7.Uczenie otwartości w dzieleniu się myślami i odczuciami.
Pogadanki, scenki dramowe,  rozmowy,

Nauczyciele
Cały rok
8.Zachęcanie do lepszego rozumienia ludzi i do uszanowania odmiennych poglądów, sposobu życia;
Własny przykład nauczycieli, dostarczanie pozytywnego wzorca w codziennych kontaktach z uczniami.
Nauczyciele
Cały rok
9. Wpajanie zasad moralnych.
Pogadanki, scenki dramowe,  rozmowy,
Konkurs „Dobre maniery”
Nauczyciele
Cały rok
10. Wyróżnianie pochwałami uczniów grzecznych i kulturalnych,
Zachęcanie uczniów do aktywności i nagradzanie, konsekwentne stosowanie kar i nagród.
Nauczyciele
Cały rok
11.Wzbudzanie  poczucia odpowiedzialności za siebie.
Rozmowy, pogadanki
Nauczyciele
Cały rok
12.Analizowanie relacji pomiędzy uczniami w oddziale,  stwarzanie możliwości odniesienia sukcesu w różnych dziedzinach.
Pogadanki, scenki dramowe,  rozmowy,

Nauczyciele
Cały rok
13.Ukazywanie sposobów rozwiązywania konfliktów, eliminowanie napięć między uczniami, uczenie zachowań asertywnych.
Przydzielanie różnych  zadań uczniom wyznaczenie asystentów nauczyciela
Wychowawcy
Cały rok
14.Integrowanie społeczności
uczniowskiej oraz zespołów klasowych

Udział uczniów w akademiach, apelach , wycieczkach i uroczystościach- zgodnie z harmonogramem imprez.
Nauczyciele
Cały rok
15. Wzmacnianie więzi rodzinnych
oraz budowanie współpracy z rodzicami.
Pedagogizacja rodziców
Rozmowy z dziećmi i ich rodzicami, wskazywanie sposobów
pomocy, specjalistów PPP, wspólne imprezy szkolne, wyjazdy i zabawy
Wychowawcy
Wg harmonogramu imprez
Edukacja prozdrowotna. Promocja zdrowego trybu życia oraz zapobiegania otyłości wśród dzieci.

1.      Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych
Pogadanki, dyskusje podczas zajęć, okazjonalnie, akcje prozdrowotne

Wychowawcy
Cały rok
2.      Sprzeciw przeciw przemocy.
Pogadanka, dyskusje
Policjant 
Listopad


3.Integracja społeczności przedszkolnej i szkolnej podczas Dnia Zdrowego Śniadania
Akcja „Śniadanie daje moc”
Anna Wójcik
Monika Węgrzynowska
Jolanta Kukla
Listopad
4.    Fluoryzacja zębów. Sprawdzenie stanu uzębienia.

Szczotkowanie zębów
Pogadanka
Pokaz
Pielęgniarka
Stomatolog
Wg terminarzu
5.     Zdrowe Śniadanie
Przygotowane śniadanie

Monika Węgrzynowska
Cały rok
6.     Gazetka na temat edukacji prozdrowotnej na korytarzu szkolnym
Plakaty, broszury
Wychowawcy
Kwiecień
7.     Sałatkowy dzień.
Warsztaty kulinarne
Jolanta Kukla
Monika Węgrzynowska
Październik
8.     Owocowa piosenka
Konkurs muzyczny
Justyna Nowak
Październik
9.     Występy zewnętrzne
Teatrzyk tematyczny
Monika Węgrzynowska
Marzec
10. Zdrowie na talerzu
Prezentacja komputerowa – problem otyłości wśród dzieci
Anna Wójcik
Listopad
11.  Szklanka mleka i świat czeka
Akcja
Monika Węgrzynowska
Cały rok
12. Szklanka ciepłej herbaty
Akcja
Rada Rodziców
Cały rok
13. Owocowa Środa
Akcja
Justyna Nowak
Monika Węgrzynowska
Cały rok
14. Teatrzyk edukacyjno - zdrowotny
Warsztat teatralny
Jolanta Kukla
Marzec
Wskazywanie alternatywnych form czasu wolnego

1.Wskazywanie atrakcyjnych i  bezpiecznych form spędzania czasu wolnego w różnych porach roku
Udział uczniów w wycieczkach i wyjazdach różnego typu; grach i zabawach z rodzicami

Wychowawcy
Grudzień, marzec, czerwiec
2.Stwarzanie uczniom możliwości rozwijania własnych zainteresowań poprzez udział w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych
Konkursy szkolne i pozaszkolne: plastyczne, przedmiotowe
Udział w zajęciach pozalekcyjnych
Organizator

Cały rok
3.Pobudzanie potrzeby aktywnego, zdrowego stylu
Zabawy, wycieczki szkolne, przedstawienia związane z imprezami, andrzejki, mikołajki, bal karnawałowy itp.
Wychowawcy
Wg harmonogramu
Moralna
Rozwijanie wrażliwości na wartości moralne.


1.      Starać się uwrażliwiać uczniów na wartości moralne.
Pogadanka, dyskusje
Jolanta Kukla
Monika Węgrzynowska
Według potrzeb


W wyniku prowadzonych działań profilaktycznych uczniowie:
-będą starali się przejawiać te zachowania, które są społecznie akceptowane
- uświadomią sobie, że za własne czyny należy ponosić odpowiedzialność,
-nauczą się lepiej rozumieć siebie nawzajem,
- poznają sposoby nawiązywania przyjaznych kontaktów ze sobą,
-nauczą się tworzyć i podporządkowywać wspólnie ustalonym regułom i normom,
-będą współdziałać ze sobą i wspólnie rozwiązywać problemy- będą się dobrze i bezpiecznie czuć w grupie
- będą próbowali opanowywać własne negatywne uczucia  przez m.in. kontrolowanie słownych wyrażeń
- będą dążyć do łagodzenia konfliktów,
- poznają sposoby odpierania ataków agresji ze strony innych (nie reagować agresją na agresję),
-poznają pojęcia dotyczące bezpieczeństwa: zagrożenie, katastrofa, wypadek, zakaz, przepis, norma, znak ostrzegawczy, pierwsza pomoc, systemy ratownictwa, organy bezpieczeństwa publicznego, zasady bezpieczeństwa pracy, nauki i ruchu drogowego;
-będą potrafili  korzystać z pomocy systemów ratownictwa i organów bezpieczeństwa publicznego (pogotowie ratunkowe, straż pożarna, policja);
-potrafią rozpoznać znaki informacyjne o miejscach i sytuacjach niebezpiecznych;
-będą pewnie poruszać się po ulicy – zgodnie z zasadami ruchu drogowego;
-potrafią przewidywać skutki swoich zachowań; potrafią rozpoznać działania manipulacyjne

Ewaluacja, czyli ocena przydatności programu nastąpi po przeprowadzeniu programu i wskaże, czy i w jakim stopniu zostały zrealizowane cele programu oraz jakie są jego słabe i mocne strony.
  
Diagnoza osiągnięć uczniów powinna odbywać się na bieżąco – głównie poprzez obserwacje zachowania uczniów, ich aktywności podczas zajęć, umiejętności współpracy w zespole.
   Ewaluacja posłuży do sprawdzenia efektywności przeprowadzonych zajęć.
Sposoby ewaluacji:
- obserwacje
- ankiety
- wywiady, rozmowy.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz