STATUT
PUBLICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Z ODDZIAŁEM PRZEDSZKOLNYM
W OSTROWIE KRÓLEWSKIM
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1.
Publiczna Szkoła Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie
Królewskim, zwana dalej Szkołą, jest prowadzona i nadzorowana na podstawie
ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku oraz statutu
Stowarzyszenia Rozwoju Wsi w Ostrowie Królewskim.
2.
Siedzibą Szkoły jest Ostrów Królewski 48.
3.
Organem prowadzącym Szkołę jest Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Ostrów
Królewski.
4.
Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły jest
Kuratorium Oświaty Krakowie.
5.
Statut Szkoły jest podstawowym aktem prawnym regulującym pracę Szkoły.
Tworzone na jego podstawie regulaminy, nie mogą być z nim sprzeczne ani nie
mogą wykraczać poza kwestie regulowane w Statucie.
6.
Szkoła używa pieczęci urzędowych:
a)
Podłużna o brzmieniu: Publiczna Szkoła Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym
w
Ostrowie Królewskim,
b)
Okrągła z godłem państwowym w środku i opisem na obrzeżu: Publiczna Szkoła
Podstawowa z oddziałem Przedszkolnym w
Ostrowie Królewskim.
7.
Stowarzyszenie decyduje o istnieniu Szkoły oraz materialnych podstawach
jej funkcjonowania.
8.
Stowarzyszenie zatwierdza arkusz organizacji szkoły i oddziału
przedszkolnego na dany rok szkolny.
9.
Stowarzyszenie zatrudnia dyrektora Szkoły.
10.
W Szkole może działać oddział przedszkolny.
11.
Nauka w szkole trwa 3 lata.
12.
W klasach I-III prowadzi się zajęcia zintegrowane.
13.
Czas rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktycznych oraz ferii i przerw świątecznych
określa Minister edukacji Narodowej w drodze rozporządzenia w sprawie
organizacji roku szkolnego.
14.
Zasady i tryb postępowania w sprawie realizacji obowiązku szkolnego
określają odrębne przepisy.
15.
W szkole nie mogą działać partie lub organizacje polityczne.
16.
Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych oraz
sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady
odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
17.
Nauka w szkole jest bezpłatna.
18.
Szkoła może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe.
19.
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materialnej oraz
zasady prowadzenia i przechowywania właściwej dokumentacji określają odrębne
przepisy.
20.
Obsługę finansową szkoły prowadzi organ prowadzący szkołę.
21.
Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Każdy okres kończy się klasyfikacją
stanowiącą podsumowanie wyników pracy ucznia. Pierwszy okres trwa do
rozpoczęcia się ferii zimowych.
22.
Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwo promocyjne do kolejnej klasy.
ROZDZIAŁ II
CELE
SZKOŁY I JEJ
FUNKCJONOWANIE
§ 2.
Cele i
zadania szkoły:
1.
Szkoła zapewnia uczniom możliwość indywidualnego i wszechstronnego
rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i fizycznego.
2.
Umożliwia uczniom zindywidualizowaną naukę w klasach, klasach łączonych
lub zespołach, zapewniając wysoki poziom nauczania.
3.
Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
4.
Przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej
dostępności.
5.
Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone
odrębnymi przepisami.
6.
Szkoła realizuje:
a.
Programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia
ogólnego,
b.
Ramowe plany nauczania zgodnie z aktualnym rozporządzeniem MEN.
7.
Szkoła realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty
zasady oceniania rocznego, klasyfikowania i promowania uczniów. System
oceniania śródrocznego może być przedmiotem rozwiązań autorskich.
8.
Szkoła umożliwia uczniom korzystanie z zajęć opiekuńczo-wychowawczych.
§ 3.
1.
Funkcjonowanie Szkoły oparte jest na aktywnym uczestnictwie w nim
uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników, którzy tworzą społeczność
szkolną.
2.
Członkowie społeczności szkolnej uczestniczą w życiu Szkoły bezpośrednio
oraz poprzez udział swoich przedstawicieli w Radzie Pedagogicznej, Radzie
Rodziców, Samorządzie Uczniów i władzach Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ:
UCZNIOWIE, RODZICE, NAUCZYCIELE
§ 4.
1. Uczniowie mają prawo do:
a.
Poszanowania własnej godności ze strony pozostałych członków społeczności
szkolnej, bez względu na osiągane wyniki w nauce,
b.
Wszelkiej możliwej pomocy ze strony Szkoły w sprawach nauki, wychowania,
opieki i pomocy społecznej.
2. Uczniowie mają obowiązek:
a.
Efektywnie wykorzystywać czas przeznaczony na naukę i systematycznie
przygotowywać się do zajęć.
b.
Punktualnie przychodzić na wszystkie zajęcia.
c.
Przestrzegania norm i przepisów ustalonych dla społeczności szkolnej oraz
zastosowania się do poleceń i wskazań pracowników szkoły, w szczególności
dotyczących nauki i wychowania.
d.
Usprawiedliwiać nieobecność w formie pisemnej lub ustnej od
rodzica/prawnego opiekuna w terminie 2 tygodni od dnia obecności w szkole.
e.
Dbania o schludny wygląd, a podczas okolicznych świąt szkolnych, noszenia
stroju galowego.
f.
Przestrzegania warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych
urządzeń elektronicznych jak: osobisty komputer, aparat fotograficzny, kamera,
itp., tzn.
Ø Zabrania się używania w.w. urządzeń na terenie Szkoły, chyba że uczeń
otrzyma zezwolenie od dyrektora lub wychowawcy.
g.
Kulturalnego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników Szkoły
oraz pozostałych uczniów.
3.
Szczegółowe uprawnienia i obowiązki ucznia określa Regulamin Ucznia
zaopiniowany przez uczniów a
zatwierdzony przez Dyrektora.
4.
Rekrutacje uczniów i dzieci do szkoły oraz do oddziału przedszkolnego
odbywają się zgodnie ze stosowanymi przepisami w sprawie warunków przyjmowania
uczniów do szkół i przedszkoli publicznych:
a. Z urzędu - dzieci 3,4,5-letnie do oddziału przedszkolnego w
terminie
od 1 do 20
kwietnia b.r. –
zamieszkałe na terenie wsi Ostrów Królewski,
b.
Z urzędu – uczniowie klas I-III - mieszkający na terenie wsi Ostrów
Królewski,
c.
Na prośbę rodziców/prawnych opiekunów – dzieci zamieszkałe poza terenem
wsi Ostrów Królewski, jeśli w odpowiedniej klasie-oddziale są wolne miejsca.
5.
Do szkoły uczęszczają uczniowie, którym nie odroczono obowiązku
szkolnego, a także dzieci w stosunku, do
których wyrażono zgodę na wcześniejsze przyjęcie do Szkoły
(na podst. opinii/orzeczenia Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej i zgody rodzica).
6.
Dla uczniów wyjeżdżających na wycieczki szkolne, szkoła zobowiązana jest
zapewnić opiekę zgodną z przepisami bhp.
7.
Szkoła, w razie rażących przypadków braku opieki rodzicielskiej lub obniżenia
poziomu warunków materialnych uczniów , zobowiązana jest do powiadomienia o tym
fakcie GOPS lub inne instytucje zgodne z ich działalnością.
8.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej
jednemu nauczycielowi uczącemu w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
9.
Przedstawiciele rodziców mogą występować do dyrektora z umotywowanymi
wnioskami dotyczącymi zmiany lub utrzymania wychowawcy danej klasy/oddziału.
Wnioski powinny być rozpatrzone w ciągu pierwszego miesiąca danego roku szkolnego.
Podany termin nie dotyczy wniosków o charakterze dyscyplinarnym.
§ 5.
1. Do obowiązków rodziców dziecka należy:
a.
Przestrzeganie niniejszego Statutu.
b.
Zaopatrzenie dziecka w niezbędne przybory i pomoce szkolne.
c.
Respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
d.
Wspieranie Szkoły pracą społeczną na jej rzecz.
e.
Usprawiedliwianie godzin nieobecności dzieci w szkole.
2. Rodzice mają prawo do:
a.
Zapoznania się z Programem Wychowwcz0-Profilaktycznym oraz zadaniami
wynikającymi z planów pracy Szkoły.
b.
Uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka.
c.
Uzyskiwania porad od swojego nauczyciela w celu rozpoznania przyczyn
trudności oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy.
d.
Wyrażania opinii na temat pracy Szkoły organowi prowadzącemu i
nadzorującemu pracę pedagogiczną.
3.
W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań, nauczyciel współdziała z
rodzicami.
§ 6.
1. Zadania nauczycieli:
a.
Rzetelne realizowanie podstawowych funkcji Szkoły: dydaktycznej,
wychowawczej i opiekuńczej.
b.
Dążenie do pełnego rozwoju osobowości dziecka i własnej.
c.
Kształcenie i wychowanie dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w duchu
humanitaryzmu, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku do
pracy.
d.
Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych uwzględniających potrzeby
i zainteresowania uczniów.
e.
Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej w roku poprzedzającym naukę w
klasie I szkoły podstawowej.
f.
Ukształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą
demokracji, pokoju i przyjaźni między narodami.
g.
Przestrzeganie ogólnych i wewnętrznych zasad bhp.
h.
Wybór programu wychowania przedszkolnego , programu nauczania oraz
podręczników spośród dopuszczonych do użytku szkolnego. Następnie nauczyciel
przedstawia program na radzie pedagogicznej, a dyrektor za uzyskaniem opinii
tejże dopuszcza go do użytku.
2. Nauczyciel odpowiada za:
a.
Życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas całego pobytu w szkole
oraz podczas zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły.
b.
Wyjazdy planowane są w ciągu roku szkolnego, po uzgodnieniu terminów i
innych warunków z rodzicami. Podstawowe koszty wyjazdu dzieci i nauczycieli
ponoszą rodzice.
c.
Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i
zainteresowań zgodnie z przestrzeganiem zasady indywidualności.
d.
Prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej w klasie zgodnie z wymaganiami
określonymi w programie wychowania i nauczania.
e.
Stosowania twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania.
f.
Współpracę ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc
psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
g.
Planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie
własnych kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach
doskonalenia zawodowego.
h.
Warsztat pracy, gromadzenie pomocy naukowych oraz estetykę pomieszczeń.
i.
Współpracę z rodzicami.
j.
Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania.
k.
Realizację zaleceń Dyrektora i osób kontrolujących.
l.
Czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej.
m.
Realizację innych zadań zleconych przez Dyrektora Szkoły a wynikających z
bieżącej działalności placówki.
§ 7
1.
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swych wychowanków i
utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
a.
Poznania i ustalenia potrzeb rozwoju ich dzieci oraz środowiska
rodzinnego.
b.
Ustalenia form pracy w działaniach wychowawczych wobec dzieci – praca
wychowawcza, praca z dzieckiem zdolnym, kierowanie do Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej.
c.
Włączenia rodziców w pracę Szkoły.
2.
Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do
indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych ucznia.
§ 8
Wynikające z Ustawy
Oświatowej zadania Szkoła realizuje poprzez:
1.
Umożliwienie uczniom pobierania w Szkole nauki religii katolickiej
zgodnie z instrukcją Rozporządzenia MEN z dn. 14 kwietnia 1992 roku. Uczniowie
innych wyznań lub niewierzący, w czasie trwania lekcji mają zapewnioną opiekę.
2.
Udziela uczniom pomocy pedagogicznej, psychologicznej poprzez
organizowanie zespołów wyrównawczych dla uczniów z zaburzeniami i defektami
rozwojowymi, kierowanie ich na badania w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
lub Poradni Zdrowia Psychicznego, konsultacje z pedagogiem. Na w.w. badania
kieruje się ucznia na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub nauczyciela za
zgodą rodziców/prawnych opiekunów.
3.
Uczniowie szczególnie uzdolnieni bądź niepełnosprawni mogą realizować
indywidualne programy nauczania lub indywidualny tok nauki.
4.
Istnieje możliwość obniżenia wymagań programowych w stosunku do uczniów
słabszych zgodnie z zaleceniami poradni Psychologiczno-Psychologicznej.
5.
Na terenie Szkoły lub poza nią, organizowane są spotkania z pielęgniarką,
policjantem, strażakiem lub inną osobą.
§ 9
1. Cele i
zadania zespołów wychowawczych obejmują:
a.
Organizację współpracy nauczycieli dla realizowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
Szkoły.
b.
Wspólne opracowanie ramowego planu pracy z uwzględnieniem bieżących
potrzeb Szkoły.
c.
Wzajemną wymianę doświadczeń i pomoc w rozwiązaniu trudności
wychowawczych.
3.
Wychowawca będąc świadomym uczestnikiem procesu wychowawczego i
jednocześnie opiekunem dziecka, pełni zasadniczą rolę w systemie wychowawczym
Szkoły, tworząc warunki wspomagające rozwój, uczenie się i przygotowanie ucznia
do pełnienia różnych ról w życiu dorosłym.
4.
Wychowawca jest animatorem życia zbiorowego oraz mediatorem i
negocjatorem w rozstrzyganiu kwestii
spornych wewnątrzzespołowych oraz między uczniami a dorosłymi.
5. Wychowawca w celu realizacji zadań:
a.
Otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków:
Ø Poznaje ich możliwości
psychofizyczne, przynależność do grupy dyspanseryjnej, wady rozwojowe oraz
zainteresowania, stara się poznać środowisko rodzinne i sytuację materialną
uczniów,
b.
Planuje i organizuje wspólnie z
uczniami i ich rodzicami:
Ø różne formy życia zespołowego,
rozwijające jednostki oraz integrujące klasę (wycieczki, Mikołajki, andrzejki,
Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, Dzień Dziecka, zabawy
okolicznościowe).
c.
Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale uzgadniając z nimi i
koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych,
którym potrzebna jest indywidualna opieka – dotyczy to zarówno uczniów
szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami.
d.
Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
a)
Poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych dla dzieci
(wywiady środowiskowe),
b)
Współdziała z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach
wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swej pracy,
c)
Włączenie ich w sprawy życia klasy i Szkoły (dekoracje klas, dbałość o
wygląd, estetykę i bieżące potrzeby klasy i Szkoły).
d)
Wspólne organizowanie imprez klasowych, wycieczek i akcji.
e.
Odpowiednio współpracuje z pedagogiem i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu
potrzeb i trudności, także zdrowotnych. Pomoc ta obejmuje:
Ø Doradztwo metodyczne i
pedagogiczne,
Ø Koleżeńską pomoc Dyrekcji lub
członka Rady Pedagogicznej w rozwiązywaniu trudności wychowawczych,
Ø Konsultacje z pedagogiem,
Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Kuratorem Sądowym, Policją itp.
f.
Organizuje zebrania wywiadowcze z Rodzicami minimum 3 razy w ciągu roku
szkolnego lub w razie potrzeby (wycieczki, uroczystości klasowe, itp.) oraz konsultacje indywidualne wg harmonogramu
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY
§ 10.
Organami Szkoły są :
- Dyrektor Szkoły
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
Zadania i
kompetencje Dyrektora.
1. Dyrektor szkoły jest
powołany zgodnie z obowiązującymi przepisami zobowiązany do:
a.
kierowania bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Szkoły oraz
reprezentowania placówki na zewnątrz,
b.
do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły przedstawia radzie
pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
c.
Dyrektor dopuszcza do użytku zestaw programów wychowania przedszkolnego,
szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników do kształcenia
zajęć edukacyjnych, który obowiązuje przez trzy lata szkolne.
d.
sprawowania opieki nad dziećmi oraz stwarzania warunków harmonijnego
rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne,
e.
realizowania uchwał Rady Pedagogicznej podjętej w ramach jej kompetencji,
f.
wstrzymania wykonania uchwały niezgodnej z przepisami prawa,
g.
wyrażanie zgody na realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku przygotowania
przedszkolnego poza szkołą.
2. Dyrektor w szczególności
decyduje w sprawach:
a.
zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz pracowników Szkoły, po otrzymaniu
kompetencji od organu prowadzącego,
b.
przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz
innym pracownikom,
c.
występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w
sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych
pracowników Szkoły.
3. Dyrektor Szkoły w
realizacji zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców,
Stowarzyszeniem Rozwoju Wsi Ostrów Królewski i organem nadzoru pedagogicznego.
4. Ponadto Dyrektor:
a.
opracowuje pan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia Radzie
Pedagogicznej i Radzie Rodziców do 15 września nowego roku szkolnego.
b.
inspiruje i wspomaga nauczycieli w wypełnianiu zadań w zakresie jakości
pracy Szkoły oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego.
c.
Dyrektor Szkoły podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót
używanymi podręcznikami na terenie Szkoły.
d.
Dyrektor może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki na zasadach
określonych w Ustawie z dnia 7 września 1991 roku o Systemie Oświaty.
e.
Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady Rodziców i rady
Pedagogicznej, może ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych
w wymiarze do 8 dni na rok szkolny.
§ 11.
Organizacja
i kompetencje Rady Pedagogicznej.
1.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji
statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w
Szkole.
3.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział – z głosem doradczym –
osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady
Pedagogicznej.
4.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
5.
Przewodniczący rady Pedagogicznej zobowiązany jest do:
a.
Realizacji uchwał Rady Pedagogicznej,
b.
Tworzenie atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania członków Rady,
c.
Dbania o autorytet Rady Pedagogicznej, ochronę praw i godności
nauczycieli,
d.
Zapoznania nauczycieli z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej
należy:
a.
Zatwierdzanie planów pracy Szkoły.
b.
Podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów:
a)postanowienie
o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy
programowo wyższej w ciągu roku
szkolnego.
c.
Podejmowanie uchwał, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, odpowiednich
zestawów programu wychowania przedszkolnego, szkolnego zestawu programów
nauczania oraz szkolnego zestawu podręczników.
d.
Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych po
zaopiniowaniu tych projektów przez Radę Rodziców i Radę Pedagogiczną.
e.
Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.
f.
Ustalanie regulaminu swojej działalności.
g.
Przygotowanie projektu zmian Statutu i zatwierdzenie go.
7. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a)
Opiniowanie dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanego przez nauczyciela
programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania.
b)
Opiniowanie Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły.
c)
Wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie obowiązku noszenia przez
uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
d)
Zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na wprowadzenie obowiązku
noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.
e)
Opinia w sprawie wzoru jednolitego
stroju.
f)
Ustalanie dodatkowych dni wolnych od zajęć w szkołach realizujących
zajęcia przez pięć dni w tygodniu.
g)
Zezwolenie na indywidualny program nauki.
h)
Zezwolenie na indywidualny tok nauki.
i)
Wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.
j)
Wnioskowanie o określenie ramowego rozkładu dnia w przedszkolu.
k)
Organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych.
l)
Wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom i innym pracownikom nagród i
wyróżnień.
m)
Propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i
zajęć ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
n)
Możliwość wystąpienia z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze
stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
o)
Wybór do realizacji programów nauczania.
8.
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swej działalności, który nie może być
sprzeczny ze Statutem Szkoły.
9.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 12.
Obowiązki i
prawa Rady Rodziców.
1. Rada Rodziców jest organem
doradczym i opiniującym dla innych organów Szkoły.
2. W skład rady rodziców wchodzą
po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w
szczególności:
Ø Wewnętrzną strukturę i tryb
pracy rady,
Ø Szczegółowy tryb
przeprowadzania wyborów do rady rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych.
3. Do praw i obowiązków Rady
Rodziców należy w szczególności: opiniowanie programu wychowawczego,
programu opiekuńczego, programu profilaktycznego, szkolnego zestawu programów,
wewnątrzszklonego systemu oceniania.
4. Rada rodziców może występować
do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu
sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach
szkoły.
Do kompetencji rady rodziców
należy:
Ø Uchwalanie, w porozumieniu z
Radą Pedagogiczną, Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły.
Ø Opiniowanie programu i
harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły.
Ø Organizowanie prac na rzecz
Szkoły.
Ø W celu wspierania działalności
Szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców
oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin Rady
Rodziców.
Ø Kadencja Rady Rodziców trwa
jeden rok.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 13.
1.
Dyrektor prowadzi obsługę kadrową Szkoły.
2.
Sprawne funkcjonowanie Szkoły zapewnia sprzątaczka.
3.
Dyrektor ustala zakres zadań sprzątaczki.
4.
Dyrektor prowadzi Księgę Obiektu Szkoły.
5.
Wszyscy pracownicy Szkoły zapewniają bezpieczny pobyt uczniów w Szkole –
w zakresie odpowiadającym ich kompetencjom.
6.
Wszyscy pracownicy Szkoły przestrzegają higieny i przepisów bhp.
ROZDZIAŁ VI
NAGRODY I KARY
§ 14.
I.
Nagrody.
1.
Uczniowie wyróżniający się w nauce i pracy społecznej oraz wzorowo się
zachowujący nagradzani są:
a)
Pochwałą wychowawcy z wpisem do dziennika lekcyjnego,
b)
Pochwałą Dyrektora Szkoły, udzieloną na uroczystym apelu wobec
zgromadzonych uczniów i nauczycieli z wpisem do dziennika lekcyjnego,
c)
List pochwalny do Rodziców.
2.
Uczniowie wyróżniający się w nauce i pracy społecznej oraz biorącym
udział w konkursach, przyznawane będą nagrody fundowane przez Radę Rodziców i
Organ Prowadzący.
II Kary.
1.
Uczeń, nie stosujący się do zaleceń nauczycieli lub nie przestrzegający
statutowych postanowień dotyczących obowiązków ucznia może zostać ukarany:
a)
Naganą wychowawcy klasy z wpisem do dziennika,
b)
Nagana udzieloną przez Dyrektora wobec zgromadzonych na apelu uczniów i
nauczycieli z wpisem do dziennika i pisemnym powiadomieniu Rodzica,
2.
Po wyczerpaniu statutowych kar Dyrektor Szkoły występuje z wnioskiem do
Kuratora Oświaty o karne przeniesienie i wskazanie innej szkoły, do której
uczeń powinien realizować obowiązek szkolny.
ROZDZIAŁ VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 15.
1. Ocenianiu podlegają :
Ø Osiągnięcia edukacyjne ucznia,
Ø Zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole
programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3. Nauczyciel ma obowiązek przeglądu zeszytów
przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
Ocenia je
uwzględniając:
v Kaligrafię
v Estetykę
v Poprawność zapisów pod względem
ortograficzno-gramatycznym
v Wykonywanie prac domowych.
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu
przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania
przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 16.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia
odbywa się w ramach wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju,
3) Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i
zachowaniu,
4) Dostarczenie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i
metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
Ø Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (okresowych)
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
Ø Ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
Ø Ocenianie bieżące według skali i w formach przyjętych w
naszej szkole,
Ø Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
Ø Ustalanie rocznych(okresowych)ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania, o
której mowa w § 25 i § 26,
Ø Ustalenie warunków i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
określa załącznik nr 1 do Statutu.
§ 17.
1. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego
informuje uczniów oraz ich rodziców(prawnych opiekunów) o:
Ø Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i okresowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych,
Ø Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
Ø Sposobach informowania rodziców(opiekunów) o postępach i
trudnościach ucznia w nauce, czyli określa dni i godziny, w których pełni
dyżury w tych celach.
§ 18.
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców(prawnych
opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów)
nauczyciel uzasadnia
ustalona ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów),
sprawdzone i ocenione
prace kontrolne oraz inna dokumentacja
ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego
rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 19.
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu
się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2. Dostosowanie
wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności
w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także
na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa
w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty.
3. W przypadku
ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie
tego orzeczenia.
§ 20.
Przy
ustalaniu oceny z zajęć ruchowych, muzycznych i plastycznych należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 21.
1.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z poszczególnych edukacji.
2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym
podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i
zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. W Publicznej Szkole Podstawowej z oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie Królewskim przyjęto podział na dwa okresy: I
do ferii zimowych, II do końca roku szkolnego.
4. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły
podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
5. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły
podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. Przed rocznym
(okresowym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani
poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
o przewidywanych dla niego rocznych (okresowych) ocenach klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania na miesiąc przed klasyfikacją okresową (końcoworoczną)ustną
informację o dziecku, w przypadku braków w opanowaniu wiedzy i umiejętności lub
deficytów rozwojowych.
7. W klasach
I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
8. Oceny bieżące
oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym są ocenami opisowymi.
9. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
§ 22.
1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania
uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności
szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne
oraz innych osób;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
W klasach I-III szkoły
podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami
opisowymi. Śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu
na:
1) oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo
wyższej.
5. Wychowawca zasięga opinii nauczycieli,
uczniów oraz ocenianego ucznia przy ustalaniu
oceny zachowania.
§ 23.
Jeżeli w
wyniku klasyfikacji śródrocznej (okresowej) stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie
programowo wyższej (okresie programowo wyższym), szkoła, w miarę
możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 24.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego,
kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
śródrocznej lub rocznej (okresowej) oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu
przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu
usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych
opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych
przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest
według odrębnych przepisów.
6 . W przypadku nieklasyfikowania ucznia
z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast
oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
§ 25.
1.Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku
egzaminu klasyfikacyjnego roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem § 26.
2.Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 26.
§ 26.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (okresowa)
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7
dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3. W przypadku stwierdzenia, że roczna (okresowa) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję i przeprowadza
sprawdzian klasyfikacyjny według odrębnych przepisów.
10. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie
przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2,
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 27.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej.
4. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może
postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły
podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną
poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię
specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami) ucznia.
§ 28.
Uczeń kończy I etap kształcenia w naszej szkole.
ROZDZIAŁ VIII
LIKWIDACJA
SZKOŁY
§ 29.
Decyzję
likwidacji szkoły podejmuje Stowarzyszenie na zgodny wniosek Rady Rodziców i
Rady Pedagogicznej.
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 30.
1. Szkoła prowadzi i
przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materialnej szkoły
określają odrębne przepisy.
3. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
4. Tablice i stemple Szkoły zawierają jej nazwę.
5. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 31.
1.
Zmiana Statutu może być dokonana w trybie właściwym do jego uchwalenia.
§ 32.
1.
Załącznikami do Statutu są:
1) Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
2) Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz