poniedziałek, 12 września 2016

PROGRAM  WYCHOWAWCZY 
PUBLICZNEJ  SZKOŁY  PODSTAWOWEJ  Z  ODDZIAŁEM  PRZEDSZKOLNYM 
W  OSTROWIE  KRÓLEWSKIM


 Podstawy prawne systemu wychowania
Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 września 1991r. (tekst jednolity Dz.U. z 1996r. nr 67 poz.329 i Dz.U. nr 106 poz. 496 z 1997r. nr 28 poz. 153 i nr 141 poz. 943 z 1998r. nr 117 poz. 759 z pozostałymi zmianami) .
Załącznik do rozporządzenia MEN z dnia 26 lutego 2002r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Podstawy Programowej (Dz.U. nr 51 poz. 45) oraz Statutu Szkoły.


I. Wstęp.

Program wychowawczy stanowi załącznik do Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie Królewskim i jest jego integralną częścią – po zapoznaniu się i zaakceptowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców.
Może on zostać zmieniony lub zmodyfikowany na wniosek Rady Pedagogicznej, po wcześniejszym zaakceptowaniu zmian przez Radę Rodziców zgodnie z zasadami:
I.  Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci.
Program wychowawczy szkoły musi pozostawać w zgodzie z art.,53 ust. 3 Konstytucji o prawie rodziców do wychowania.
II. „Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego   
     zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio.”
III. Wynika z niego, że rodzice ,posiadając prawo do wychowania, nauczania moralnego i religijnego,
      mogą część swoich uprawnień przekazać szkole w formie akceptacji „Programu Wychowawczego  
       Szkoły”, przy pomocy, którego nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.
      Kierunek działalności wychowawczej nie może być sprzeczny z wolą rodziców.


ODDZIAŁ  PRZEDSZKOLNY


                                                                                            „Dziecko powinno umieć,   
                                                                                        mieć prawo być tym kim jest,
                                                               być dzieckiem.’'
                 
                                                                                                               Janusz Korczak
                               

 1. Cele programu

Cele główne:

·         Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi;
·         Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.

Cele operacyjne:

·         Nabywanie umiejętności społecznych oraz podporządkowania się ustalonym zasadom i regułom;
·         Ukształtowanie wrażliwości moralnej i właściwych postaw moralnych;
·         Zaciśnięcie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym;
·         Rozumienie potrzeby poszanowania drugiego człowieka, jego odmienności i
      indywidualności;
·         Ukształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
·         Uświadamianie konieczności ponoszenia konsekwencji swoich czynów.

Spodziewane efekty:

·         Tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
·         Posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi Ukształtowanie pokolenia:
·         Empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
·         Rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
·         Ceniącego wartości moralne
·         normami;
·         Znającego swoje prawa i obowiązki;
·         Posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
·         Rozumiejącego konsekwencje kłamstwa dla siebie i innych.

3. Realizacja programu

Sposoby realizacji programu
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
* rozmowy i dyskusje;
* rozwiązywanie konfliktów na drodze obopólnego porozumienia;
* czytanie opowiadań związanych z zachowaniami społecznymi;
* omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających konflikty społeczne;
* stworzenie kodeksu właściwych zachowań współżycia w grupie oraz konieczności jego respektowania;
* ustalenie środków zaradczych stosowanych przy nie  respektowaniu ustalonych zasad
W stosunku do rodziców:
* uświadomienie rodzicom konieczności ujednolicenia oddziaływań wychowawczych w domu i przedszkolu;
* zapoznanie rodziców z programem wychowawczym przedszkola oraz zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i  nauczycieli:
* zaopiniowanie programu wychowawczego przez rodziców;
* udział rodziców w zebraniach, spotkaniach indywidualnych oraz zajęciach otwartych
W stosunku  do nauczycieli:
* prowadzenie zajęć koleżeńskich;
* wymiana koleżeńska w zakresie doświadczeń scenariusz zajęć;
* integracja nauczycieli podczas przygotowywania zajęć i opracowywania kodeksu zachowań;
* ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli

Metody pracy
* zabawa organizowana i spontaniczna;
* twórczość plastyczna i artystyczna dzieci;
* dobór i przybliżanie odpowiedniej literatury dziecięcej;
* organizacja imprez integracyjnych.

Formy pracy
* praca w małtch grupach i zespołach;
* praca z całą grupą;
* praca indywidualna z dzieckiem.

3. Ośrodki tematyczne
 I. Poznaję reguły życia w grupie – jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi.
II. Poznaję swoje prawa i obowiązki oraz świat wartości moralnych.

„Bez pedanterii, życzliwie i ufnie widzieć w dziecku człowieka.”  Janusz Korczak


DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ

CHCEMY:

  1. Pomagać sobie wzajemnie,
  2. Być uprzejmi,
  3. Bawić się zgodnie,
  4. Szanować własność innych,
  5. Pytać o zgodę kolegów i dorosłych,
  6. Słuchać poleceń dorosłych,
  7. Dbać o książki i zabawki,
  8. Dbać o czystość i porządek,
  9. Szanować pracę innych,
  10. Okazywać, co myślimy i czujemy.


NIE MOŻEMY:

  1. Bić, popychać, wyrządzać krzywdy innym,
  2. Przezywać innych,
  3. Wyśmiewać się z innych,
  4. Przeszkadzać innym w zabawie i pracy,
  5. Niszczyć pracę innych,
  6. Krzyczeć i hałasować,
  7. Biegać w Sali zajęć,
  8. Niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu.



PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA



DZIECKO MA PRAWO:

  1. Prosić o to, czego chce – ale nie wymagać tego.
  2. Mieć i wyrażać swoje zdanie.
  3. Postępować nielogicznie i nie uzasadniać tego.
  4. Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje.
  5. Decydować, czy chce angażować się w problemy innych ludzi.
  6. Nie wiedzieć, nie znać, nie rozumieć.
  7. Popełniać błędy.
  8. Odnosić sukcesy.
  9. Zmieniać zdanie.
  10. Do swojej prywatności.
  11. Do samotności i niezależności.
  12. Zmieniać się i korzystać ze swoich praw.

DZIECKO MA OBOWIĄZEK:

  1. Postępować z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, używać form grzecznościowych wobec osób dorosłych i kolegów.
  2. Dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów.
  3. Starać się utrzymać porządek wokół siebie(sprząta zabawki itp.).
  4. Dbać oswój wygląd i estetykę ubrania.
  5. Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a szczególnie:                                    
  • okazywać szacunek dorosłym i kolegom,  
  • szanować wolność i godność osobistą drugiego człowieka.

NAUCZYCIELU:

*Wskaż, w czym dziecko mogłoby Ci pomóc.
*Wyraź ostry sprzeciw( nie atakując charakteru).
* Wyraź swoje uczucia i oczekiwania.
*Pokaż dziecku, jak może naprawić zło.
*  Zaproponuj wybór.
*Przejmij inicjatywę.
*Daj dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania.

FORMY NAGRADZANIA ZACHOWAŃ RESPEKTUJĄCYCH USTALONE PRZEZ DZIECI I RADĘ PEDAGOGICZNĄ NORMY I ZASADY ZACHOWANIA

Dzieci młodsze:
*nagradzane uznaniem i pochwałą;
*darzenie dziecko szczególnym zaufaniem, n p. zwiększając zakres jego samodzielności;
*przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela;
*atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;
*drobne nagrody rzeczowe n p. emblematy uznania.

Dzieci starsze:
*nagradzanie uznaniem i pochwałą;
*darzenie dziecko szczególnym zaufaniem n p. zwiększając zakres jego samodzielności;
*przywileje pełnienia dyżurów i wykonywania innych czynności wskazanych przez   nauczyciela oraz pełnienie obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
*atrakcyjne spędzanie czasu, zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;
*drobne nagrody rzeczowe.

ŚRODKI ZARADCZE W PRZYPADKU NIESTOSOWANIA SIĘ DO USTALONYCH WSPÓLNIE ZASAD


Dzieci młodsze:
*kary naturalne – bezpośrednie następstwo winy(zabawa  wodą – mokre ubranie); pozwalamy dzieciom doświadczać w sytuacjach nie zagrażających bezpośrednio bezpieczeństwu dziecka;
*tłumaczenie i wyjaśnianie;
*ukazywanie następstw postępowania, tłumaczenie dziecku, aby skłonić do autorefleksji;
*wyrażanie przez nauczyciela swojego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka.

Dzieci starsze:
*kary naturalne – bezpośrednie następstwo winy;
*propozycje aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji;
*tłumaczenie i wyjaśnianie;
*ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku aby skłonić je do autorefleksji;
*wyrażenie przez nauczyciela swojego smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
*czasowe odebranie przyznanego przywileju.


III.     KLASY  I - III


1.   Prawa i obowiązki ucznia

Uczeń ma prawo do :
1) informacji na temat swoich praw , procedur odwołania się  oraz instytucji,
     do których można zwrócić się  w przypadku nieprzestrzegania praw,
2) otrzymywania informacji  o podejmowanych w jego sprawie decyzji,
3)  znajomości kryteriów oceniania,
4) jawnej i umotywowanej  oceny postępów w nauce  i zachowaniu ,
5) informacji na temat życia szkolnego ,
6) otrzymywania w toku edukacji  informacji z różnych źródeł,
7) bezpłatnej nauki ,
8) swobody wyrażania myśli, przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych  i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
9) równego traktowania  niezależnie od wyznawanej religii  i światopoglądu,
10) ochrony przed wszelkimi  formami przemocy  fizycznej  bądź psychicznej   oraz ochrony i poszanowania  jego godności i nietykalności osobistej,

Uczeń ma obowiązek:
1)    uczęszczać na zajęcia edukacyjne, należycie  przygotowywać się oraz aktywnie w nich uczestniczyć,   
     a także nie zakłócać ich przebiegu przez niewłaściwe zachowanie.
2)    przedstawiać w terminie 7 dni, po powrocie na zajęcia, pisemne usprawiedliwienie nieobecności na
    zajęciach edukacyjnych, w formie :
     a ) zaświadczenia lekarskiego
     b) oświadczenia rodziców ( prawnych opiekunów) o uzasadnionej przyczynie nieobecności
3)    nosić strój  galowy ( dziewczęta – biała bluzka, chłopcy – biała koszula) obowiązujący podczas
     uroczystości szkolnych, imprez okolicznościowych i reprezentowania szkoły na zewnątrz.
4)  godnie reprezentować szkołę,
5)  odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły,
6)  dbać o ład , porządek oraz mienie szkolne, własne i innych,
8)  chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny,
9) starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania,
10) przestrzegać  zarządzeń Dyrektora.




Nagrody:
     a) pochwała wobec klasy,
     b) wyróżnienie na apelu szkolnym,
     c) nagrody książkowe i dyplomy.

 Uczeń może otrzymać  nagrodę za :
     a) bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie,
     b) osiągnięcia w konkursach.

Kary:
      a) upomnienie nauczyciela i wychowawcy,
      b) udzielenie upomnienia na apelu,
      c) nagana dyrektora szkoły,

Uczeń może zostać ukarany za :
 a) stosowanie  przemocy  fizycznej lub psychicznej,
 b) dewastowanie  mienia szkolnego lub prywatnego innej osoby ,
 c) kradzież lub inne przestępstwa,
 d) nieprzestrzeganie obowiązków określonych  w Statucie Szkoły.

Szkoła informuje rodziców ucznia o przyznaniu nagrody lub udzieleniu kary, od której uczeń lub rodzic może odwołać się do organu nadzorującego w stosunku do udzielającego kary, w terminie 3 dni od dnia poinformowania o karze.

IV   Zadania nauczyciela wychowującego
Szkolny Program Wychowawczy w tutejszej szkole jest opisem zadań nauczycieli i wychowawców, aby absolwent naszej szkoły był zaopatrzony w:
2.   Podstawowe wiadomości i umiejętności, które umożliwiają dalsze kształcenie,
3.   Wartości moralne, którymi będzie kierował się w swoim postępowaniu,
4.   Poczucie więzi ze szkołą, środowiskiem, regionem i ojczyzną.

Ad. 1. Podstawowe  umiejętności i wiadomości, które umożliwiają dalsze kształcenie, realizowane będą poprzez:
a)  Realizację programów zgodnie z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów,
b)  Przygotowanie uczniów zdolnych do konkursów, zawodów sportowych lub konkursów artystycznych,
c)  Pomaganie uczniom słabym w formie indywidualnego podejścia do ucznia na zajęciach,
d)  Pomaganie w organizacji czasu wolnego,
e)  Zachęcanie do pomocy w wystroju klas i  korytarza,
f)   Planowanie higienicznego stylu życia – odżywiania, ubierania oraz higieny osobistej,
g)  Wskazywanie właściwego posługiwania się telefonem oraz umiejętne prowadzenie rozmowy – znajomość numerów alarmowych,
h)  Nauka bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych ze znajomością najważniejszych znaków drogowych.

Ad. 2. Wartości moralne, którymi będzie kierował się uczeń w swoim postępowaniu realizowane będą     
         poprzez:
a)  Wdrażania systemu wartości chrześcijańskich – realizacja na zajęciach zintegrowanych, według potrzeb, oraz na zajęciach religii,
b)  Nakłanianie do kulturalnego zachowania się między innymi ludźmi poprzez stosowanie zwrotów grzecznościowych,
c)  Zwracanie uwagi na kulturę języka,
d)  Zachęcanie do akceptacji ludzi starszych, sprawnych inaczej, o odmiennym kolorze skóry czy innych wyznaniach,
e)  Nauczenie słuchania innych i prowadzenia rozmowy,
f)   Wskazywanie właściwego wyboru w sytuacjach problemowych,
g)  Wskazywanie właściwych wyborów; programów telewizyjnych, czasopism, gier komputerowych,
h)  Wdrażanie do szanowania mienia własnego i cudzego,
i)    Wskazywanie właściwego zachowania w zależności od miejsca i okoliczności, np. kościół, środki komunikacji, zawody sportowe, występy, kino, teatr,
j)   Zachęcanie do dbania o zdrowie własne i innych,
k)  Zwalczanie wszelkich przejawów okrucieństwa oraz znęcania nad słabszymi, wyrabianie krytycyzmu wobec postaw przemocy i agresji,
l)    Wskazywanie na umiejętność widzenia cudzych potrzeb i zakresu pomocy,
m)Wdrażanie do obowiązkowości.

Ad. 3. Poczucie więzi ze swoja szkołą, środowiskiem, regionem i ojczyzną realizowane będą poprzez:
a)  Wdrażanie uczniów do identyfikowania się za swoją szkołą:
Ø  przyrzeczenie I klasy,
Ø  powitanie 6-latków,
Ø  pożegnanie klasy opuszczającej szkołę,
b)  Zapoznanie uczniów z najbliższym miastem – Bochnią,
c)  Zapoznanie uczniów z najbliższym terenem woj. małopolskiego- wycieczki całodniowe,
d)  Wdrażanie do właściwego reprezentowania szkoły.


V    Metody i formy pracy szkoły.


1) Metody pracy:
ü  Praca z książką
ü  Lekcje w środowisku naturalnym
ü  Wycieczki
ü  Spotkania z ciekawymi ludźmi
ü  Gry i zabawy
ü  Imprezy okolicznościowe i środowiskowe
2) Formy pracy:
ü  Indywidualna
ü  Grupowa
ü  Zbiorowa

VI    Powinności nauczyciela.

Ä Systematyczne pogłębianie swojej wiedzy
Ä Szacunek dla ucznia
Ä Przestrzeganie praw ucznia
Ä Rzetelne i obiektywne przekazywanie wiedzy uczniom
Ä Informowanie na bieżąco o postępach nauce
Ä Współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów oraz środowiskiem lokalnym
Ä Pomaganie uczniom w rozwoju duchowym i kulturalnym


    Zakres wszystkich zadań nauczycieli i wychowawców w danym roku szkolnym będzie dołączany na początku każdego roku szkolnego do programu wychowawczego w formie planu.
W planie na każdy rok szkolny zaznaczone będą w jakim terminie, przez kogo i w jakiej formie będzie realizowany program wychowawczy.





VII. Ceremoniał i tradycje szkoły

Ø  Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
Ø  Jesienne Święto Ziemniaka,
Ø  Sprzątanie Świata,
Ø  Dzień Edukacji Narodowej,
Ø  Ślubowanie i pasowanie uczniów  klasy pierwszej,
Ø  Narodowe Święto Niepodległości,
Ø  Andrzejki szkolne,
Ø  Mikołajki,
Ø  Szkolna Wigilia,
Ø  Dzień Babci i Dziadka /Jasełka,
Ø  Zabawa karnawałowa,
Ø  Szkolne Walentynki,
Ø  Dzień Kobiet,
Ø  Śniadanie Wielkanocne,
Ø  Dzień Ziemi/ Zielony Dzień;
Ø  Dzień Dziecka/ szkolny dzień sportu,
Ø  Święto Rodziny,
Ø  Zakończenie roku szkolnego.
VIII.  Harmonogram działań.
W osobnym dokumencie „harmonogram  działań do progr wych”


        I.            Zasady ewaluacji.
Ewaluacja zadań polega na zestawieniu wyników podjętych działań wychowawczych                        z oczekiwaniami początkowymi.
Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
1)      obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2)      badanie stopnia rozumienia i respektowania obowiązujących norm,
3)      badanie frekwencji uczniów na zajęciach i innych formach pracy i wypoczynku proponowanych przez szkołę,
4)      badanie oceny pracy wychowawczej poprzez przeprowadzenie ankiet wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
5)      badanie poziomu poczucia bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły poprzez przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i rodziców,
6)      Przeprowadzanie ankiet wśród uczniów i ich rodziców dotyczących stopnia integracji w klasach, samopoczucia uczniów w zespole klasowym i innych kwestii, poprawę których przewidywał Szkolny Program Wychowawczy.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz