Fragment Statutu
– rozdział VII
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 15.
1. Ocenianiu podlegają :
Ø Osiągnięcia edukacyjne ucznia,
Ø Zachowanie ucznia.
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na
rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z
podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole
programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3. Nauczyciel ma obowiązek przeglądu zeszytów
przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
Ocenia je
uwzględniając:
v Kaligrafię
v Estetykę
v Poprawność zapisów pod względem
ortograficzno-gramatycznym
v Wykonywanie prac domowych.
4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu
przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia
respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 16.
1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia
odbywa się w ramach wewnątrz
szkolnego systemu oceniania.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć
edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu
swojego rozwoju,
3) Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i
zachowaniu,
4) Dostarczenie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych
uzdolnieniach ucznia,
5) Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i
metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
Ø Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (okresowych)
ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
Ø Ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
Ø Ocenianie bieżące według skali i w formach przyjętych w
naszej szkole,
Ø Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
Ø Ustalanie rocznych(okresowych)ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania, o
której mowa w § 25 i § 26,
Ø Ustalenie warunków i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
określa załącznik nr 1 do Statutu.
§ 17.
1. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego
informuje uczniów oraz ich rodziców(prawnych opiekunów) o:
Ø Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i okresowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
zajęć edukacyjnych,
Ø Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
Ø Sposobach informowania rodziców(opiekunów) o postępach i
trudnościach ucznia w nauce, czyli określa dni i godziny, w których pełni
dyżury w tych celach.
§ 18.
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców(prawnych
opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów)
nauczyciel uzasadnia
ustalona ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów),
sprawdzone i ocenione
prace kontrolne oraz inna dokumentacja
ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego
rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 19.
- Nauczyciel jest
obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni
specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego
stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne
trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do
indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie
opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa
w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty.
- W przypadku ucznia posiadającego
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego
nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie
tego orzeczenia.
§ 20.
Przy
ustalaniu oceny z zajęć ruchowych, muzycznych i plastycznych należy
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia
w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 21.
1.
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z poszczególnych edukacji.
2. Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym
podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu
edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i
zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. W Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałem Przedszkolnym w Ostrowie Królewskim przyjęto podział na dwa okresy: I
do ferii zimowych, II do końca roku szkolnego.
4. Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły
podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
5. Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły
podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć
edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu
jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. Przed rocznym
(okresowym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele
prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani
poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów)
o przewidywanych dla niego rocznych (okresowych) ocenach klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej
zachowania na miesiąc przed klasyfikacją okresową (końcoworoczną)ustną
informację o dziecku, w przypadku braków w opanowaniu wiedzy i umiejętności lub
deficytów rozwojowych.
7. W klasach
I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
8. Oceny bieżące
oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych
dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym są ocenami opisowymi.
9. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę
klasyfikacyjną zachowania.
§ 22.
1. Śródroczna i roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie
się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie
zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość
o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość
o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość
o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne,
kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie
szacunku innym osobom.
2. W
klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
zachowania są ocenami opisowymi.
3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
zachowania dla uczniów z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym są ocenami opisowymi.
4. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu
na:
1) oceny klasyfikacyjne
z zajęć edukacyjnych;
2) promocję do klasy programowo
wyższej lub ukończenie szkoły.
5. Wychowawca zasięga opinii nauczycieli,
uczniów oraz ocenianego ucznia przy ustalaniu
oceny zachowania.
§ 23.
Jeżeli w
wyniku klasyfikacji śródrocznej (okresowej) stwierdzono, że poziom osiągnięć
edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie
programowo wyższej (okresie programowo wyższym), szkoła, w miarę
możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 24.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego,
kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
śródrocznej lub rocznej (okresowej) oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu
przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu
usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych
opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4.
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych
przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub
obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest
według odrębnych przepisów.
6 . W przypadku
nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
"nieklasyfikowany".
§ 25.
1.Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku
egzaminu klasyfikacyjnego roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem § 26.
2.Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 26.
§ 26.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą
zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (okresowa)
ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7
dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (okresowa) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi
trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję i przeprowadza
sprawdzian klasyfikacyjny według odrębnych przepisów.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie
przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2,
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 27.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych
przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez
ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej
przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną,
w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu
z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
§ 28.
Uczeń kończy I etap
kształcenia w naszej szkole.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz