poniedziałek, 12 września 2016

Wewnątrzszkolny system oceniania uczniów klas I-III

Fragment  Statutu – rozdział VII

 WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

§ 15.

1.  Ocenianiu podlegają :
Ø  Osiągnięcia edukacyjne ucznia,
Ø  Zachowanie ucznia.
2.    Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej odrębnymi przepisami i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3.    Nauczyciel ma obowiązek przeglądu zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
     Ocenia je uwzględniając:
v  Kaligrafię
v  Estetykę
v  Poprawność zapisów pod względem ortograficzno-gramatycznym
v  Wykonywanie prac domowych.
4.    Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 16.

1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach wewnątrz     szkolnego systemu oceniania.

2.  Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1)     Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2)     Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3)     Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4)     Dostarczenie rodzicom(prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5)     Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

3.  Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
Ø  Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (okresowych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
Ø  Ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
Ø  Ocenianie bieżące według skali i w formach przyjętych w naszej szkole,
Ø  Przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych,
Ø  Ustalanie rocznych(okresowych)ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny klasyfikacyjnej zachowania, o której mowa w § 25  i § 26,
Ø  Ustalenie warunków i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa załącznik nr 1 do Statutu.
§ 17.

1. Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców(prawnych opiekunów) o:
Ø Wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i okresowych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
Ø Sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
Ø Sposobach informowania rodziców(opiekunów) o postępach i trudnościach ucznia w nauce, czyli określa dni i godziny, w których pełni dyżury w tych celach.

§ 18.

1.    Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców(prawnych opiekunów).
2.    Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia    
        ustalona ocenę.
3.    Na wniosek ucznia lub jego rodziców(prawnych opiekunów), sprawdzone i ocenione 
        prace kontrolne oraz inna dokumentacja ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego
        rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 19.

  1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  2.  Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
  3.  W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.

§ 20.

Przy ustalaniu oceny z zajęć ruchowych, muzycznych i plastycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 21.

      1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć 
          edukacyjnych ucznia z  poszczególnych edukacji.
2.    Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i  zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.    W Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałem  Przedszkolnym w Ostrowie  Królewskim przyjęto podział na dwa okresy: I do ferii zimowych, II do końca roku szkolnego.
4.    Klasyfikacja roczna w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym.
5.    Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i jego zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i  rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6.     Przed rocznym (okresowym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych (okresowych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej ocenie klasyfikacyjnej zachowania na miesiąc przed klasyfikacją okresową (końcoworoczną)ustną informację o dziecku, w przypadku braków w opanowaniu wiedzy i umiejętności lub deficytów rozwojowych.
7.     W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
8.     Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
9.     Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

§ 22.

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2.    W klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne
      zachowania są ocenami opisowymi.
3.     Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem  
      umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
4.     Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
             1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
              2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
5.    Wychowawca zasięga opinii nauczycieli, uczniów oraz ocenianego ucznia przy ustalaniu        
       oceny zachowania.


§ 23.
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (okresowej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (okresie programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 24.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (okresowej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
    1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
    2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
 5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest według odrębnych przepisów.
 6 . W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany".
§ 25.
1.Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem § 26.
2.Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 26.
§ 26.
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna (okresowa) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję i przeprowadza sprawdzian klasyfikacyjny według odrębnych przepisów.
9. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
§ 27.
1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
2.  W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 28.
Uczeń kończy I etap kształcenia w naszej szkole.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz