„W wychowywaniu chodzi o to, ażeby
człowiek
stawał się coraz bardziej człowiekiem –
o
to, ażeby bardziej był, a nie tylko miał – aby
więc
poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał
bardziej
i pełniej być człowiekiem, to znaczy,
ażeby
również umiał bardziej być nie tylko z
drugim,
ale i dla drugich.”
Jan Paweł II,
Szkolny
program profilaktyki
Publicznej Szkoły Podstawowej z oddziałem
Przedszkolnym
w Ostrowie Królewskim
w Ostrowie Królewskim
ROK SZKOLNY 2016/2017
Wstęp
Wiodącym celem programu jest rozwijanie w uczniach
umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach, oraz eliminowanie wśród nich
zachowań agresywnych i kształtowanie postaw asertywnych. Opracowany program
profilaktyczny ma na celu zapobieganie i
eliminowanie agresji, zwłaszcza agresji słownej, dostarczanie informacji o
sposobach radzenia sobie ze stresem, wskazywanie właściwych, asertywnych
zachowań, kształtowanie poprawnych
relacji między uczniami, a także przekazanie wiedzy o sposobach dbania o
zdrowie. Ważnym aspektem jest kształtowanie u uczniów poczucia bezpieczeństwa,
eliminowanie wszelkiego typu zagrożeń na terenie szkoły.
Program profilaktyki obejmuje klasy I-III oraz
oddział przedszkolny.
Program profilaktyki stanowi dopełnienie Programu
Wychowawczego Szkoły i jest z nim spójny.
Cele
główne:
-systematyczne działania kształtujące właściwe postawy i zachowania
uczniów,
-zapewnienie uczniom poczucia bezpieczeństwa,
-wskazywanie
zasad i wzorców właściwego zachowania,
-kształcenie
umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych,
-kształtowanie umiejętności pracy w zespole,
-ukazywanie niepowodzenia nie jako źródła stresu, ale jako
doświadczenia na drodze rozwiązywania problemów i pokonywania trudności ,
-kształtowanie więzi grupowej,
- doskonalenie umiejętności porozumiewania się, komunikowania,
wyrażania i nazywania własnych uczuć, myśli, przekonań,
-promowanie zdrowego stylu życia, dbałość o higienę oraz ukazywanie sposobów dbania o własne zdrowie.
Cele
programu będą realizowane poprzez:
·
Zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze, edukacyjne i integracyjne w klasach prowadzone przez
nauczycieli i wychowawców
·
Zajęcia
pozalekcyjne,
·
Udział
uczniów w konkursach, apelach oraz
integrujących imprezach pozalekcyjnych
·
Spotkania
uczniów z przedstawicielami Policji, straży pożarnej, pielęgniarką
środowiskową,
·
Indywidualne
udzielanie wsparcia uczniom przez wychowawców i pedagoga,
·
Wspomaganie
rodziców w ich działaniach wychowawczych, szczególnie dla rodziców z rodzin
dysfunkcyjnych oraz mających trudności z ustalaniem i egzekwowaniem od dzieci
zasad,
Termin realizacji: cały rok szkolny
Za realizację
działań profilaktycznych odpowiedzialni będą;
-dyrektor
szkoły,
-wychowawcy,
- nauczyciele,
- koordynator do
spraw bezpieczeństwa,
Osoby, z którymi
szkoła współpracuje to: rodzice, pielęgniarka środowiskowa, policjanci,
pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, pracownicy Urzędu Gminy,
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, strażacy.
Przewidywane
efekty:
1.Poznanie samego siebie w świetle
pozytywnego myślenia i samoakceptacji.
2.Poczucie bezpieczeństwa u uczniów.
2.Poczucie bezpieczeństwa u uczniów.
3.Pozytywna samoocena oraz nabycie umiejętności
autoprezentacji.
4. Przestrzeganie zasad pracy w zespole podczas wykonywania zadań .
5. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania.
6. Stosowanie werbalnych i niewerbalnych technik komunikowania się podczas rozmów i dyskusji.
7. Asertywne zachowanie się uczniów w różnych sytuacjach
8. Aktywny udział we wszelkich działaniach promujących zdrowy tryb życia.
4. Przestrzeganie zasad pracy w zespole podczas wykonywania zadań .
5. Przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania.
6. Stosowanie werbalnych i niewerbalnych technik komunikowania się podczas rozmów i dyskusji.
7. Asertywne zachowanie się uczniów w różnych sytuacjach
8. Aktywny udział we wszelkich działaniach promujących zdrowy tryb życia.
Sfera
|
CELE
|
ZADANIA
|
SPOSOBY
REALIZACJI
|
ODPOWIEDZIALNI
|
TERMIN
|
|
Psychiczna
Fizyczna
|
Bezpieczeństwo
w codziennym życiu
-
Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania w szkole, w klasach, na terenie
szatni, na drodze i przed szkołą.
-
Bezpieczeństwo na drodze.
-
Uczeń uczestnikiem ruchu drogowego.
|
1.Przestrzeganie
zasad bezpieczeństwa w szkole i poza szkołą.
|
Rozmowy
z uczniami, pogadanki, tworzenie regulaminów klasowych.
Zapoznanie
z rodzajami znaków drogowych i ich znaczeniem dla bezpieczeństwa
|
Wychowawcy
Koordynator
ds. bezpieczeństwa
|
Wrzesień
|
|
2.Zapoznanie
uczniów z regulaminem pracowni komputerowej.
|
Zorganizować
konkurs plastyczny „Regulamin pracowni komputerowej”
|
Nauczyciel
zajęć komputerowych
|
Wrzesień
|
|||
3.
Systematyczne wypełnianie dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw
międzylekcyjnych.
|
Aktywne
pełnienie dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw (wg harmonogramu).
|
Wszyscy
nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
4.Rozmowy
wychowawców z rodzicami na temat ,,Droga dziecka z domu do i ze szkoły’’.
|
Pogadanki,
rozmowy,
|
wychowawcy
|
Wrzesień
|
|||
5.Zapoznanie
uczniów z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy i postępowania w
razie wypadku.
|
Pogadanka,
pokaz
Wprowadzić
program „Uczymy się ratować”
|
Koordynator
ds. bezpieczeństwa
J.
Kukla
|
Październik
Wrzesień
|
|||
6.
Zapoznanie uczniów procedurą ewakuacji.
|
Pogadanka,
pokaz
|
Koordynator
ds. bezpieczeństwa J. Kukla
|
Wrzesień/
Maj
|
|||
7.Zagrożenia
w sieci- profilaktyka, reagowanie.
|
Pogadanka
|
Nauczyciel
zajęć komputerowych.
|
Grudzień
|
|||
Zapobieganie
przejawom agresji, zwłaszcza agresji słownej .
-doskonalenie
umiejętności rozpoznawania
i wyrażania emocji, uczuć;
-uczenie
rozumienia i akceptowania własnych i cudzych uczuć;
-
kształtowanie poczucia własnej tożsamości, wartości oraz pozytywnej
samooceny;
-rozwijanie
umiejętności nawiązywania kontaktów, budowania udanych relacji
z innymi ludźmi;
-.nabywanie
umiejętności opierania się naciskom otoczenia;
-.nabywanie
umiejętności rozstrzygania problemów
i rozwiązywania konfliktów;
-wdrażanie
do wyrażania i uzasadniania swych sądów, do podejmowania samodzielnych decyzji;
-kształcenie
umiejętności radzenia sobie ze stresem;
|
1.Zwracanie
uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka.
|
Przypominanie
o stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
|
Wszyscy
pracownicy
|
Cały
rok
|
||
2.
Rozmowy wychowawców na temat kulturalnego zachowania i zagrożeń
|
Pogadanki
z uczniami, odwoływanie się do przykładów z życia i literatury,
|
Wychowawcy
|
Cały
rok
|
|||
3.
Zajęcia na temat zasad dobrego zachowania.
|
Pogadanki,
scenki dramowe
|
Nauczyciele
|
Wg
scenariusza
|
|||
4.Zwracanie
uwagi na każde niewłaściwe zachowanie dziecka
i
poinformowanie o tym rodziców.
|
Indywidualne
rozmowy nauczycieli
I
wychowawców z rodzicami,
Ustne
i pisemne przekazywanie informacji
|
Wychowawcy
|
Cały
rok
|
|||
5.Przypominanie
rodzicom o wpajaniu norm społecznych, norm kulturalnego zachowania
|
Rozmowy,
spotkania
z
rodzicami
|
Wychowawcy
|
Listopad
/Styczeń/ Maj
|
|||
6.Uczenie
asertywności, otwartego komunikowania się uczniów
|
Ćwiczenia
praktyczne na
zajęciach
zintegrowanych
(scenki
dramowe)
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
7.Uczenie
otwartości w dzieleniu się myślami i odczuciami.
|
Pogadanki,
scenki dramowe, rozmowy,
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
8.Zachęcanie
do lepszego rozumienia ludzi i do uszanowania odmiennych poglądów, sposobu
życia;
|
Własny
przykład nauczycieli, dostarczanie pozytywnego wzorca w codziennych
kontaktach z uczniami.
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
9.
Wpajanie zasad moralnych.
|
Pogadanki,
scenki dramowe, rozmowy,
Konkurs
„Dobre maniery”
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
10.
Wyróżnianie pochwałami uczniów grzecznych i kulturalnych,
|
Zachęcanie
uczniów do aktywności i nagradzanie, konsekwentne stosowanie kar i nagród.
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
11.Wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za siebie.
|
Rozmowy,
pogadanki
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
12.Analizowanie
relacji pomiędzy uczniami w oddziale,
stwarzanie możliwości odniesienia sukcesu w różnych dziedzinach.
|
Pogadanki,
scenki dramowe, rozmowy,
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
13.Ukazywanie
sposobów rozwiązywania konfliktów, eliminowanie napięć między uczniami,
uczenie zachowań asertywnych.
|
Przydzielanie
różnych zadań uczniom wyznaczenie
asystentów nauczyciela
|
Wychowawcy
|
Cały
rok
|
|||
14.Integrowanie
społeczności
uczniowskiej
oraz zespołów klasowych
|
Udział
uczniów w akademiach, apelach , wycieczkach i uroczystościach- zgodnie z
harmonogramem imprez.
|
Nauczyciele
|
Cały
rok
|
|||
15.
Wzmacnianie więzi rodzinnych
oraz
budowanie współpracy z rodzicami.
|
Pedagogizacja
rodziców
Rozmowy
z dziećmi i ich rodzicami, wskazywanie sposobów
pomocy,
specjalistów PPP, wspólne imprezy szkolne, wyjazdy i zabawy
|
Wychowawcy
|
Wg
harmonogramu imprez
|
|||
Edukacja
prozdrowotna. Promocja zdrowego trybu życia oraz zapobiegania otyłości wśród
dzieci.
|
1.
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i
higienicznych
|
Pogadanki,
dyskusje podczas zajęć, okazjonalnie, akcje prozdrowotne
|
Wychowawcy
|
Cały
rok
|
||
2.
Sprzeciw przeciw przemocy.
|
Pogadanka,
dyskusje
|
Policjant
|
Listopad
|
|||
3.Integracja
społeczności przedszkolnej i szkolnej podczas Dnia Zdrowego Śniadania
|
Akcja
„Śniadanie daje moc”
|
Anna
Wójcik
Monika
Węgrzynowska
Jolanta
Kukla
|
Listopad
|
|||
4.
Fluoryzacja zębów. Sprawdzenie stanu uzębienia.
|
Szczotkowanie
zębów
Pogadanka
Pokaz
|
Pielęgniarka
Stomatolog
|
Wg
terminarzu
|
|||
5.
Zdrowe Śniadanie
|
Przygotowane
śniadanie
|
Monika
Węgrzynowska
|
Cały
rok
|
|||
6.
Gazetka na temat edukacji prozdrowotnej na
korytarzu szkolnym
|
Plakaty,
broszury
|
Wychowawcy
|
Kwiecień
|
|||
7.
Sałatkowy dzień.
|
Warsztaty
kulinarne
|
Jolanta
Kukla
Monika
Węgrzynowska
|
Październik
|
|||
8.
Owocowa piosenka
|
Konkurs
muzyczny
|
Justyna
Nowak
|
Październik
|
|||
9.
Występy zewnętrzne
|
Teatrzyk
tematyczny
|
Monika
Węgrzynowska
|
Marzec
|
|||
10.
Zdrowie na talerzu
|
Prezentacja
komputerowa – problem otyłości wśród dzieci
|
Anna
Wójcik
|
Listopad
|
|||
11.
Szklanka
mleka i świat czeka
|
Akcja
|
Monika
Węgrzynowska
|
Cały
rok
|
|||
12.
Szklanka ciepłej herbaty
|
Akcja
|
Rada
Rodziców
|
Cały
rok
|
|||
13.
Owocowa Środa
|
Akcja
|
Justyna
Nowak
Monika
Węgrzynowska
|
Cały
rok
|
|||
14.
Teatrzyk edukacyjno - zdrowotny
|
Warsztat
teatralny
|
Jolanta
Kukla
|
Marzec
|
|||
Wskazywanie
alternatywnych form czasu wolnego
|
1.Wskazywanie
atrakcyjnych i bezpiecznych form
spędzania czasu wolnego w różnych porach roku
|
Udział
uczniów w wycieczkach i wyjazdach różnego typu; grach i zabawach z rodzicami
|
Wychowawcy
|
Grudzień,
marzec, czerwiec
|
||
2.Stwarzanie
uczniom możliwości rozwijania własnych zainteresowań poprzez udział w
szkolnych zajęciach pozalekcyjnych
|
Konkursy szkolne i pozaszkolne: plastyczne,
przedmiotowe
Udział w zajęciach pozalekcyjnych
|
Organizator
|
Cały
rok
|
|||
3.Pobudzanie
potrzeby aktywnego, zdrowego stylu
|
Zabawy,
wycieczki szkolne, przedstawienia związane z imprezami, andrzejki, mikołajki,
bal karnawałowy itp.
|
Wychowawcy
|
Wg
harmonogramu
|
|||
Moralna
|
Rozwijanie
wrażliwości na wartości moralne.
|
1. Starać
się uwrażliwiać uczniów na wartości moralne.
|
Pogadanka,
dyskusje
|
Jolanta
Kukla
Monika
Węgrzynowska
|
Według
potrzeb
|
|
W wyniku prowadzonych
działań profilaktycznych uczniowie:
-będą
starali się przejawiać te zachowania, które są społecznie akceptowane
- uświadomią sobie, że za własne czyny należy ponosić odpowiedzialność,
- uświadomią sobie, że za własne czyny należy ponosić odpowiedzialność,
-nauczą
się lepiej rozumieć siebie nawzajem,
- poznają sposoby nawiązywania przyjaznych kontaktów ze sobą,
- poznają sposoby nawiązywania przyjaznych kontaktów ze sobą,
-nauczą
się tworzyć i podporządkowywać wspólnie ustalonym regułom i normom,
-będą
współdziałać ze sobą i wspólnie rozwiązywać problemy- będą się dobrze i
bezpiecznie czuć w grupie
-
będą próbowali opanowywać własne negatywne uczucia przez m.in. kontrolowanie słownych wyrażeń
- będą dążyć do łagodzenia konfliktów,
- poznają sposoby odpierania ataków agresji ze strony innych (nie reagować agresją na agresję),
- będą dążyć do łagodzenia konfliktów,
- poznają sposoby odpierania ataków agresji ze strony innych (nie reagować agresją na agresję),
-poznają
pojęcia dotyczące bezpieczeństwa: zagrożenie, katastrofa, wypadek, zakaz,
przepis, norma, znak ostrzegawczy, pierwsza pomoc, systemy ratownictwa, organy
bezpieczeństwa publicznego, zasady bezpieczeństwa pracy, nauki i ruchu
drogowego;
-będą
potrafili korzystać z pomocy systemów
ratownictwa i organów bezpieczeństwa publicznego (pogotowie ratunkowe, straż
pożarna, policja);
-potrafią
rozpoznać znaki informacyjne o miejscach i sytuacjach niebezpiecznych;
-będą
pewnie poruszać się po ulicy – zgodnie z zasadami ruchu drogowego;
-potrafią
przewidywać skutki swoich zachowań; potrafią rozpoznać działania manipulacyjne
Ewaluacja, czyli
ocena przydatności programu nastąpi po przeprowadzeniu programu i wskaże, czy i
w jakim stopniu zostały zrealizowane cele programu oraz jakie są jego słabe i
mocne strony.
Diagnoza osiągnięć uczniów powinna odbywać się na bieżąco – głównie poprzez obserwacje zachowania uczniów, ich aktywności podczas zajęć, umiejętności współpracy w zespole.
Ewaluacja posłuży do sprawdzenia efektywności przeprowadzonych zajęć.
Diagnoza osiągnięć uczniów powinna odbywać się na bieżąco – głównie poprzez obserwacje zachowania uczniów, ich aktywności podczas zajęć, umiejętności współpracy w zespole.
Ewaluacja posłuży do sprawdzenia efektywności przeprowadzonych zajęć.
Sposoby ewaluacji:
-
obserwacje
-
ankiety
-
wywiady, rozmowy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz